איך תיהני מהילדים בתקופת הסגר והקורונה

איך תיהני מהילדים בתקופת הסגר והקורונה

כיצד נלמד את ילדינו לשמור על הכללים ולשמור על גבולות ונתחיל סוף סוף להינות מהם יותר? הכל בכתבה הבאה שחיברה יעל שוורץ – הלוחשת לגננות ולהורים ומדריכת הורים בכירה כבר למעלה מ25 שנים. שלב אחרי שלב באופן מפורט שיעשה לך סדר בראש 🙂


ללמד ילד הרגלים וכללי התנהלות במשפחה לא מספיק פעם אחת או יום אחד. אם אני אומרת לו שאחרי שמסיימים עם המשחק מחזירים למקום ולא מוציאים משחק אחר עד שהקודם לא במקום – זה אומר שאני אומרת ועושה!

אם אני אומרת והוא שם עלי קצוץ ועושה מה שהוא רוצה – אני מעבירה מסר שאמא לא דמות חשובה ואתה הילד הקטן..קובע מה יהיה בבית. כלומר אם אני מדמה את המשפחה לאונייה גדולה – ברגע זה נתתי לילד להחזיק את ההגה ולהשיט את האוניה – וזה אסור שיקרה. ההגה של האונייה צריך להיות רק בידיים של ההורים. כל חוק/כלל שאני קובעת בבית חייב שיהיה מאחוריו איזה ערך !! אחרת אם אין פה תפיסה חינוכית או ערך – הוא “לא יחזיק מים” וייתפס כגחמה שלי. על מה יושב הרעיון של לאסוף משחק ולהחזיר למקום לפני שמוצאים משחק חדש? על ערך של סדר וארגון… אם הערך הזה חשוב לך מ1-10 ברמה של 9 או 10 זה אומר שלך במשפחה שלך סדר וארגון מאד חשובים ולכן את עומדת על זה ולא מוותרת. ואת תצטרכי עכשיו כמה ימים להשקיע ולערוך שינוי.

תמיד נעשה שיחת הכנה מראש לשינוי שהולך להתקיים. ואז שהילד “בודק” אותנו – חייבים לענות ב:

  1. אמפתיה
  2. הצבת גבול בצורה נחושה ונעימה עם הסבר קצר ללמה אני לא מרשה
  3. אפשרות בחירה

וזה אומר : 1. שיחת תיאום ציפיות בו את מספרת לו שמה שקורה לא מקובל כי זה לא נעים , כי אי אפשר לזוז, כי דורכים על חפצים והם נשברים וחבל על הכסף… ולכן אבא ואני החלטנו שמהיום, כל משחק שאתה מוציא ומשחק , לאחר שסיימת אתה קודם כל מחזיר למקום (גם אין בעייה שתקבעי שכל 2 משחקים..) ואני כאן לעזור לך . אז בהתחלה עד שהוא ילמד אפשר לשחק עימו (חשוב לשחק עם הילדים יחד אחר הצהרים נצלו את ההזדמנות) לאחר מכן, הוא סיים? איספו יחד. אם הוא לא רוצה כי לא “בא לא” או כי “אין לו כוח” אימרי לו – “יונתן אני מבינה שאין לך כוח/ יונתן אני מבינה שלא בא לך (מתחילה באמפתיה ועכשיו עוברת להצבת הגבול) אך אצלנו בבית שמסיימים לשחק- מחזירים למקום (ועכשיו יבוא הסבר קצר מאד) כי אחרת יהיה בלגן והמשחקים יהרסו. (ועכשיו אני עוברת לבחירה- אתן לו 2 אפשרויות והוא יוכל לבחור מה הוא רוצה לעשות – חשוב לי שהוא ירגיש שהוא הבוחר. אני בכל מקרה ב-WIN כי כל בחירה שהוא יבחר זה מתוך מה שאני הצבתי לו לבחירה וכך שנינו נהייה בWIN WINׂ ) לדוגמה: אתה יכול עכשיו לבחור… לאסוף ולהחזיר ואז תוכל לקחת משחק חדש ואני כאן לעזור לך ואתה יכול לבחור להפסיק לשחק. או כל בחירה אחרת שתתאים לך.

אין אופציה של לא לאסוף ולהוציא משחק חדש. ואם הוא ירצה בכל זאת – אני אומר לו בהמון אמפתיה : אני מבינה שאתה נורא רוצה משחק חדש – אך אני מזכירה לך שקודם אוספים ואני אשמח לעזור לך. לא כועסים!! לא צועקים!! אין פה מה להתעצבן, הילד לומד משהו חדש… ואם אני אתעצבן ואפול למקום של מאבקי כוח – תמיד הילדים מנצחים בסוף. לכן כל כך חשוב – לא ליפול לשם… להישאר באמפתיה גם שאני מציבה את הגבול. אותו דבר בכל סיטואציה. הילד רוצה עוד ממתק – ואצלי בבית יש חוק (שמבוסס על ערך הבריאות – מזכירה: חוק חייב להיות מבוסס על ערך) החוק אומר שאוכלים רק כמות של ממתק אחד ביום כי זה לא בריא. הילד ירצה ממתק נוסף וינסה להפעיל את כל התותחים כדי לשכנע אותי. אני אהיה באמפתיה- תמיד להתחיל באמפתיה ולומר לו ש: אני מבינה שאתה רוצה עכשיו עוד ממתק (ואז לעבור להצבת הגבול ולהסבר קצר) אני מזכירה לך שאצלנו בבית אוכלים רק ממתק אחד ביום כיוון שזה אוכל לא בריא. (ואז עוברים לבחירה) אך אתה יכול לקבל : אבטיח מתוק, כריך עם דבש…לא יודעת מה …כל משפחה מה שמתאים לה ונכון עבורה. אבל זה הרעיון וזה התהליך.

בואי לעקוב אחרינו בפייסבוק

מותר לו לבכות, מותר לו לכעוס – החוכמה היא לא להתרגש מהבכי של הילד. כל עוד אתם כהורים הייתם נעימים ואמפתיים בתגובה שלכם – תעמדו בשלכם – הילד יבכה…אני אגש אליו לאחר כמה רגעים ואשאל כיצד אני יכולה לעזור לך ? אולי מוצץ? אולי חיבוק? ירצה את העזרה שלי – נהדר. לא ירצה וימשיך לבכות – אני אחכה קצת ואגיע שוב אחרי כמה דקות. וכך הלאה גם אם זה ייקח שעה. ברגע שהילד יתקל בהורה שהוא נחוש ועיקבי וכל יום מתנהג אותו הדבר – האסימון ייפול ותראו את השינוי המיוחל. כמו ששלום חנוך אומר בשיר שלו : הכי חשוך לפני עלות השחר. הכי קשה זה בזמן שיוצרים שינוי. אבל להורים שיהיו עיקביים ונחושים ואמפתיים – הם ייראו את השינוי ויהנו

יעל שוורץ היא מדריכת הורים בכירה בעלת ותק של 25 שנים
לפרטים ויצירת קשר בפייסבוק: https://www.facebook.com/schwartzyael

כתיבת תגובה