טיפים בנושא שינת תינוקות והדרך להרדמות קלות

A close up of a logo

Description automatically generated

טיפים בנושא שינת תינוקות והדרך להרדמות קלות

אתמול שוחחתי עם אמא שמספרת לי ״אני מנסה להרדים את הבת שלי מעל שעה ואחרי 20 דקות אחרי שנרדמה היא מתעוררת שוב, ממש קשה לי זה מצב מעייף ומתסכל…”

היא כמובן מספרת לי שהיא מנסה הכל..טיול בעגלה, עירסול, הרדמה על הידיים.. בעצם כל היום היא “עובדת” בלנסות להרדים…הסיטואציה הזאת מתישה את ההורים, הם הופכים עצבניים, חסרי זמן זוגי והתקופה הזאת הופכת למסויטת.

אותה אמא היא חלק ממשפחה אותה אני מלווה בתהליך שינה. בכל פעם שאני נתקלת ממשפטים מהסוג הזה אני קודם כל מקשיבה, מכילה ומגלה אמפטיה. לאמא עניתי שצריך לגייס סבלנות ואמונה בתינוקת שהיא תבין את תהליך הלמידה שלנו ובעוד מספר שבועות כל זה יהיה מאחוריה, מבחינתי שתתלונן אצלי בלי הפסקה אבל בעת התהליך שתעקוב אחר השלבים.

חשוב לדעת שיש מספר גורמים שיקלו על ההרדמה:

  • סדר יום קבוע – הרגלים ושעות מסודרות
  • זיהוי סמיני עייפות
  • תלות שפותחה

סדר יום קבוע

על מנת שזמן ההשכבה יתקצר והתינוק יהיה רגוע נתארגן על לוח זמנים קבוע במהלך היום והלילה. התינוק זקוק לסדר יום, ככל שיהיה מסודר יותר כך לא יהיו לו הפתעות והוא יידע למה לצפות בכל שלב במהלך היום. בצורה כזאת נוכל ללמד אותו שגם בלילה ישנן פעולות הכנה וסדר לדברים ובכך נמנע השכבה ארוכה ומתישה, שינה שאינה איכותית ויקיצות במהלך הלילה. נלמד את התינוק זמני ארוחות גם אם יונק וגם אם שותה בקבוק, נלמד אותו להבחין בין שינת בוקר שהיא קצרה יותר לבין שינת לילה שהיא שינה ארוכה ועמוקה. נקציב זמן לפעילות התפתחותית (תלוי בגיל התינוק ) ונארגן טקס שינה שיוביל אותו לשינת הלילה המתוקה.

סדר היום צריך להיקבע ע”י ההורים, הם צריכים לעקוב במשך מספר ימים אחר השעות בהן התינוק יותר עירני לזמן משחקים, השעות בהן התינוק אוכל טוב יותר, זמני השכבה שהם קצרים יותר והתינוק עייף בהן והשעות בהן זמני השינה ארוכים יותר וללא הפרעות, בהתאם לאלו יוכלו לבנות לו”ז מתאים.

לחצי כדי ללמוד כיצד ניתן להרדים תינוק הירדמות עצמאית

זיהוי סימני עייפות

קריטריון זיהוי סימני העייפות מגיע הרבה לפני שנרדים את התינוק במיטתו, צריך להבין שזהו השלב הקריטי בכל תהליך ההרדמה. לא תמיד יהיה לנו קל לזהות אותם אך ככל שנאחר לתפוס את הסימנים שלב ההשכבה יהיה קשה אף יותר ואיכות השינה תרד בצורה משמעותית. כשנחפש סימני עייפות נעבור אחר רשימת הקריטריונים הבאה-

נגיעות או משיכות באוזניים, גבות אדומות, בהיה בחלל, שפשופי עיניים או פיהוק.

חשוב לזכור שסימנים אלו מדריכים אותנו ממש יד ביד ומאותתים לנו שהגיע הזמן למנוחה. ברגע שנזהה אותם (או אחד לפחות) ניקח חלון זמן של כ 30 דקות שבסופן נתחייב להשכיב את התינוק במיטה. זהו תהליך שדורש מיומנות, צריך לבנות לו”ז לשעות הערב ולסדר את זמן ההשכבה. נצטרך לסגל לעצמנו טקס שינה וכל זה במצב בו אנו רגועים ונינוחים על מנת שנוכל להוביל את התינוק לשינה עמוקה ובטוחה.

אם נראה תינוק קופצני, ב “היי” שנראה ער לחלוטין וכביכול לא עייף כלל, נבין שכבר הגענו למצב של עייפות יתר הנקרא היפראקטיביות. זה מצב בו פיספסנו את סימני העייפות. אם זה המצב נוכל להסיק ליום המחר באיזה שעה התינוק כבר מתעייף ולדעת שאם נניח בשעה 18:30 התינוק כבר היה בסטטוס היפר , מחר נקדים בחצי שעה ונבדוק האם יש סימני עייפות בשעה 18:00 כך נוכל להגיב ולהתחיל בהכנות לקראת השכבת הלילה. (ארוחת ערב, מקלחת, טקס שינה). נרצה ללמד את התינוק להוריד הילוך לפני השינה וממש בצורה של משפך להוריד אנרגיות ופעילויות מעוררות אל תוך הלילה.

תלות שפותחה

ישנם מספר גורמי תלות אשר עלולים להפריע לשינת התינוק- אוכל, מוצץ, גורם ההפתעה. גורם הפתעה יכול להתפרש ככניסה של אחד ההורים לחדר, שינויי שעבורנו נראה מינורי אך עבור התינוק הוא משמעותי ומפריע לסדר הלילה. בסופו של דבר נרצה שהתינוק יבטל את כל גורמי התלות ויידע להירדם באופן עצמאי.

ברוב המקרים נראה קשר הדוק בין אוכל ושינה, מחקרים מוכיחים שכבר מגיל 5 חודשים התינוק שלנו יוכל לישון למשך לילה שלם וללא צורך באוכל. (הנושא כמובן תלוי בהורים ובתינוק אך אם התינוק בריא הוא לא זקוק לאוכל מבחינה פיזית החל מגיל זה).ככל שננתק את הקשר הזה נוכל לקבל לילות רצופים ורגועים יותר. תינוקות מפתחים תלות לאופן בו נרדמו ולכן אם ניתן בקבוק במיטה לפני השינה התינוק מיד יקשר בין השניים ובכל פעם שיתעורר במהלך הלילה ימשיך ויבקש אוכל  בעקבות התלות שפיתח. רוב התינוקות יתעקשו לקבל את התלות לה הם זקוקים וזאת על מנת שיוכלו לחזור לישון שוב. אחת הדרכים לנתק את האוכל מהשינה היא ע”י המתנה. כאשר התינוק מתעורר בבוקר נחכה 5 – 10 דקות ולא מיד ניתן אוכל, אפשר בינתיים להחליף חיתול, לשיר שיר בוקר, להחליף בגדים ורק לאחר מכן לשבת ולתת אוכל בחדר המואר.

על התלות במוצץ נוכל לדבר ימים כלילות מה שחשוב לדעת הוא שכבר מגיל 3 חודשים תינוקות יודעים לעשות את הפעולה של הכנסת מוצץ לפה. אני מציעה בתחילה ללמד את התינוק במהלך שעות היום איך לוקחים מוצץ לפה, בשלב השני נניח 2-3 מוצצים במיטתו ובכל פעם שיבכה (כי יחכה שנכניס לפיו את המוצץ) נצביע על אחד המוצצים ונאמר לו “הנה מתוק יש לך כאן מוצץ ואתה יכול לשים בפה”, נחזור על הפעולה הזאת פעמיים- שלוש ונראה שהתינוק מבין ומתקדם ואכן מצליח לבצע את הפעולה.

בפעם הבאה במהלך הלילה כבר נבחין שגם כשהתינוק בוכה במיטתו הוא יצליח להתגבר על כך ויכניס את המוצץ לפיו ללא כל עזרה מצידנו.

מבוגר צריך לחוות חוויה במשך פעם אחת על מנת ללמוד להפנים אותה, תינוק צריך לחוות פעמיים- שלוש על מנת שתתבסס למידה.

אני מזמינה אתכם לעבור איתי ביחד תהליך של ייעוץ שינה ,נבנה תוכנית אשר תתאים לצרכים שלכם ותשנה את חווית השינה של ילדכם! נכון שבא לכם כבר לצאת מהלופ הזה?

מוזמנים לבקר בדף הפייסבוק שלי- נסי שוטן מדניצקי יועצת שינה מוסמכת

או באינסטגרם-nessi_good_night