סדר יום לתינוק – מתי מתחילים ואיך עושים את זה?

סדר יום לתינוק – מתי מתחילים ואיך עושים את זה?

מאת יועצת השינה – נסי שוטן מדינצקי

לקראת גיל 5 חודשים- חצי שנה אנחנו רוצים להתחיל לעבוד על סדר יום אצל התינוק.
סדר יום יופיע החל מ 5 חודשים עד 7 חודשים. זה תלוי בהמון גורמים, תינוק שנולד בשבוע 41 להריון ותינוק
שנולד בשבוע 36 חווים תוצאות שונות מהגירויים ולכן פחות או יותר בגיל חצי שנה נרצה להנחיל סדר יום
לתינוק.


תינוקות כמו בני אדם בוגרים זקוקים סדר, זה נותן לכולנו תחושת ביטחון, שימו לב לתקופת הקורונה, כמה
הרגשנו לא במקום, לא ידענו מה יקרה, כמה זמן וכו. מה שאנחנו רוצים זה להתחיל לסגל סדר יום שנכון
לתינוק. בגילאים האלה רוב שעות היום התינוק ישן ולכן נבנה את סדר היום לפי זמני השינה.
בגיל חצי שנה אנחנו עוברים מ5-4 שנות יום, להתחיל ליישר את התינוק ל3 שנות במהלך היום.
בוקר ערב – קצוות, יחסית קצרות מחזור שינה אחד, מעל 30 דקות כדי שייחשב שינה.
שנת צהריים- שנת אמצע. יותר ארוכה, מקסימום 3 שעות.
שנת ערב עד גיל 8-7 חודשים, מתוך ה3 שינות האלה השינה הראשונה שבדרך כלל נוריד היא שנת הערב
)חצי שעה ב00:17 )ולאחר מכן לקראת גיל שנה נוריד את שינת הבוקר ושינת הצהריים מלווה אותנו עד גיל
3 ,לפעמים יותר תלוי במסגרת בה הילד נמצא, גן פרטי, גן עירייה, בית.
כל שינה במהלך היום היא בעצם ” גשר” לשינת הלילה.
בגיל חצי שנה נרצה לראות תינוק ישן בין 10- 12 שעות, כמובן שאפשר עדיין להתעורר בשביל לאכול אבל
אנחנו בונים את כל זה כדי שישן במהלך הלילה טוב ושינה רצופה
ככל שהתינוק יישן יותר שינת הלילה שלו תהיה יותר איכותית, שינה גוררת שינה כמו שעייפות גוררת עייפות
כשהלילה מסודר הוא משפיע על היום, בלילה יש מלטונין שעוזר לילד להירדם טוב יותר, לישון טוב יותר
במהלך היום אין מרכיב פיזיולוגי אלא רק מרכיב התנהגותי כלומר רק אם יש לו הרגל להירדם הוא יצליח לישון
טוב גם את שינת הצהריים.
שנת בוקר היא הכנה לשינת צהריים ושינת הערב היא הכנה לשינת הלילה
שנת בוקר היא מחזור שינה אחד- אמורה להיות בערך אחרי חלון עירות של שעה וחצי ועד שעתיים וחצי, אם
יש ילד שקם ב5 בבוקר ואחרי שעה ורבע עייף נשכיב אותו לישון אפילו אם זה אחרי שעה ורבע. אנחנו לא
מעירים תינוק י שן אחרי גיל חצי שנה. גם אם לפני חצי שנה אנחנו מעירים זה במקרים מאוד ספציפיים רק
בהוראת אחות או רופא
לאחר מכן הוא ער בין שעתיים וחצי ל3 שעות עד לשנת הצהריים. המטרה של שינת צהרים היא להיות
ארוכה, מינימום שעתיים.
בהנחה שהילד ישן לפחות שעתיים יש לנו אחכ 2 אופציות – יש לנו חלון ערות של שעתיים ואז שנת ערב, ישן
40 דקות. לאחר מכן עוד שעה וחצי שעתיים ונשכיב לישון לשנת הלילה
או לילדים יותר גדולים שכבר לא ישנים אחהצ, הם ילכו לישון אחרי 4-3 שעות והתינוק יישן יותר מוקדם,
בערך ב30:18
איך נאריך את שינת הצהריים?
אם אני יודעת שהתינוק שלי מתעורר בדיוק אחרי 30 דקות בכל שינה במהלך היום אני אכנס לחדר אחרי -27
28 דקות והמטרה היא לתפוס אותו לפני שמתעורר, תזוזה ראשונה שלו, אני עושה את הדבר האחרון
שעש יתי בהרדמה הראשונה- תפיחות קלות, רעש לבן, נדנוד בעגלה כלומר אני חוזרת על הפעולה האחרונה
שעשיתי.
נכון לא תמיד זה עובד – אני ממליצה לעשות את זה 5-4 ימים ואחכ להפסיק לעשות את זה ולבדוק האם הוא
מצליח לעשות את זה לבד. אם הוא לא מצליח אנחנו מחכות שבוע ומתחילות לעשות את זה שוב.

*אם נרדם במנשא ננסה שניה לפני שמתעורר לעטוף אותו, להניח עליו שמיכה, ללטף. או במשך 4-3 ימים
לתת לו לישון במנשא שעה שעה וחצי ואחרי כמה ימים לבדוק האם מצליח לישון בעצמו במיטה כאשר
מעבירים אותו למיטה.
מעברים-מהעגלה למיטה, מהאוטו למיטה וכו, מעברים עושים או ב5 דקות הראשונות, או אחרי חצי שעה.
לפני או אחרי אנחנו לא רוצים להפריע לו. בחצ י שעה הראשונה התינוק צריך יותר שקט, לתת לו להיכנס לתוך
השינה העמוקה.
*אם נרדם על הידיים – נעביר אותו, מתחיל להתעפץ בידיים ומיד נניח במיטה, ששש…שייחווה את ההרדמות
במיטה שלו. כל יום אני מנסה להניח אותו שניה קודם במיטה.
*הנקה- אם נרדם בהנקה, מגיל 5 חודשים התינוק יכול להירדם גם בלי ההנקה, אנחנו צריכים להחליט, אין
דבר כזה הוא לא נרדם בלי הנקה, אם אנחנו נחליט ללמד אותו להפריד בין ההנקה לשינה. צריך להתחיל נתק
את הקשר הזה בהדרגה.
איך מאריכים עוד לפני השינה?
מוח התינוק: מתחילים לחלון בגיל שנה וחצי בערך ובדרכ שהילד ישן המוח עובד, הוא זז, יש עיוותים, תנועות
גוף גסות, המוח בעצם מתחיל לשחזר דברם שהוא ראה היום והוא רוצה גם לעשות. הרבה פעמים אחרי לילה
של שינה טובה הילד מתחיל לזחול או נעמד.
אני צריכה לדאוג לפעילות ו לחשוף לגירויים מעניינים ומעייפים עבורו, זאת כדי שהוא יירדם לשינה עמוקה
וטובה יותר, צריך לגרום לשינה להיות ארוכה, התינוק צריך להיחשף לכל מיני גירויים, מוסיקה משהו שמעסיק
את האוזניים , נחפש גירויי לעיניים- עץ עם עלים שזזים מהרוח, כלב שנובח, וגירוי של מישוש – סמרטוט, כף
משהו שמגרה את העור במרקם שלו. גם מסאג’ יכול להיות גירויי מעניין עבורו. לחבר יד לרגל, לעזור לו
להתהפך, ללמד תנוחות, להפעיל שרירים. כך השינה תהיה עמוקה יותר וארוכה יותר.
טקס שינה לשנת צהריים:
נתנו לאכול צהריים, השלמה של בקבוק )לא במיטה( אחכ שוטפים ידיים, מחליפים חיתול, מורידים קצת
תריס, שיהיה חצי אור בחדר, לא חושך מוחלט שלא יהיה לו שינוי ביום ולילה. עשינו טקס קצר ונכנסנו לישון.
כמה זמן מנסים להחזיר לישון?? – לא משנה כמה זמן זה ייקח, חצי שעה ולפעמים שעה וכן זה ק שה מאוד
אבל אם החלטנו שמחזירים לישון אז מחזירים. אנחנו צריכות פעם אחת כזאת שהילד מבין שחוזרים לישון.
אם נכנסנו לחדר ולא יצאנו זה אומר שממשיכים לישון. זה העקביות והנחישות, זה הגבולות בעצם, אני יועדת
מה הילד שלי צריך, אם הוא לא ישן מספיק אז אני לא מוותרת.
זה נטו עיקביות – אם ויתרתי אחרי חצי שעה אז התינוק מבין שלא חשוב ואפשר לוותר על זה. אם אפשר
לוותר אז וותרו מההתחלה, אם בסוף אנחנו הולכים להגיד כן אתה לא חייב אז נגיד את זה בהתחלה. אנחנו
מקבלים החלטה מראש, אם בסוף נגיד כן אז נגיד כן מההתחלה ולא אחרי חצי שעה.
אוכל ושינה- עד גיל 5 חודשים יותר חשוב שהילד יאכל במקרים מסוימים מאשר שיישן. )תעירי אותו כדי
לאכול וכו( בגיל חצי שנה השינה היא יותר חשובה מאוכל – יש קפיצת גדילה בגיל חצי שנה, עד גיל חצי שנה
הגדילה היא פיזית מגיל חצי שנה עד שנה הגדילה היא ההתפתחותית, ההתפתחות הזאת צריכה יותר שינה
מאוכל.
אנחנו צריכים לסגל הרגלים של אוכל כבר מגיל חצי שנה, טעימות בכיסא עם סינר, יש זמן עבור הטעימות,
מסיימים לאכול מנקים, ממשיכים לפעילות הבאה, לנתק קשר של אוכל מכל דבר.

כתיבת תגובה