התמודדות עם ילדים בעלי קשיי ויסות בתקופת משבר הקורונה

התמודדות עם ילדים בעלי קשיי ויסות בתקופת משבר הקורונה

רבות נכתב ונאמר על סיוע להורים עם ילדיהם בימים אלו. רובכן נתקלתן בשיתופן של עשרות  המלצות לפעילויות יצירה, רעיונות למתכונים עם הילדים, קישורים לפעילויות דרך מסכים ועוד. עם זאת, מעט מאוד מידע הונגש להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, קשיי קשב וריכוז או קשיים בויסות החושי.

האתגר בגידול ילד עם קשיי ויסות נוכח בשגרתו היום-יומית של הילד, ההורה ומשפחתו. אתגר זה עשוי להתבטא בקשיים בהתארגנות הבוקר, בררנות במזון, קושי בהעסקה עצמית בשעות אחר הצהריים, התקפי בכי תכופים ועוד. בתקופה זו, בה עלינו לשהות בבית לאורך כל שעות היום ללא תמיכת החינוך הפורמאלי, קשיים אלו לרוב מועצמים אף יותר.

בכתבה זו אתן מספר כלים אשר יסייעו להתכוונן לילד הדורש התנהלות אחרת בתוך המארג המשפחתי בתקופה זו, אך יתכן מאוד ותמצאו אותם שימושיים עבור כל אחד מבני המשפחה. 

  • צרו שגרת יום מותאמת

שינוי השגרה הפתאומי אשר נכפה עלינו עשוי להיות מבלבל ומרתיע, בייחוד לילדים בעלי קשיי ויסות. יצירת סדר יום ביתי המובן ומונגש לילדיכם, יקנה להם הבנייה של היום, יסייע להטמעת מיומנויות חשובות של ארגון ותכנון ויעניק לילדכם תחושת שליטה ובטחון במתרחש סביבם.

על סדר היום להיות מותאם לגיל הילד ויכולותיו ההתפתחותיות.על מנת להבין מה מצופה מבני גילו לאורך היום, נסו לחשוב על שגרת הגן או בית הספר אליו משתייך ילדיכם (לדוגמא: ניתן להקביל את זמן החצר לפעילות ספורט משפחתית בסלון, מפגש הבוקר לזמן סיפור וכו’).                              

 בבניית סדר יום מומלץ לשלב:1.עוגנים קבועים כגון ארוחות ושינה.2. פעילויות קבועות במהלך היום כגון: התארגנות בוקר וערב,  פעילות ספורטיבית, סיוע במטלת בית, זמן מסך, משחק חופשי וכדומה. זאת, על מנת לסייע בשמירה על איזון עיסוקי של הילד בדומה לימיו במסגרת החינוכית. 

על מנת להעלות את מוטיבציית הילד להשתתפות בפעילויות השונות, ניתן ורצוי לערב את הילד בבחירתן, תכנונן וביצוען. ניקח לדוגמא פעילות יצירה: הילד יכול לבחור את הפעילות מתוך 2-3 רעיונות אותן ההורה מציע, להכין את החומרים הדרושים, להנות מתהליך היצירה ובסיום ללמד את אחיו את שלבי הפעילות או “להשוויץ ” בפני סבתא וסבא בתוצר המוגמר דרך המסך.    

השתכנעתם? נהדר! איך נבצע בפועל?

מומלץ שסדר היום אותו תיצרו לא יסתכם בתוכנית אותה תפרטו מילולית לילדיכם. סביר להניח שאתם וילדיכם תתקשו לעקוב אחרי המתוכנן לאורך היום, מה שעשוי להביא לתסכול רב.                                                       על כן, נסו ליצור תוכנית בשימוש עזרים ויזואלים אשר יסייעו לילד להבין, לעקוב ולבחור את הפעילויות השונות באופן קל, זמין ואינטואיטיבי. 

לילדי בית הספר ניתן להכין טבלה יומית המפרטת את פעילויות היום והמטלות השונות.  הילד מסמן את הפעילות אותה ביצע בסיומה בכל דרך אשר יבחר. סימון זה מגביר את מעורבות הילד בארגון יומו וכן עשוי לחזק את תחושת מסוגלותו ועצמאותו. להלן טבלה לדוגמא:

 אבגדהוש
פעילות ספורטיבית       
זמן למידה       
משחק חופשי       
זמן יצירה       
זמן מסך       
פעילות משפחתית       
זמן קריאה       

לילדי הגן אני ממליצה על שימוש בכרטיסי תמונות או סמלים אותם ניתן להצמיד במגנט על המקרר לדוגמא. עזרים ויזואלים אלו מאפשרים לילד גישה עצמאית, תזכורת פשוטה על אופן וסדר הפעולות הצפויות ממנו וכן מעניקות לילד תחושת שליטה על המציאות בה פועל.

  • צרו סביבת משחק נעימה ומסודרת

לסביבה בה הילד פועל חשיבות רבה על המוטיבציה לשחק, איכות המשחק ומשכו. חדר מבולגן ועתיר משחקים פזורים בכל עבר עשוי להציף את הילד ולהשפיע רבות על איכות המשחק והקשב אותו מצליח להטות במהלכו. נסו לבסס הרגל בו הילד אוסף את המשחק בסיום ומחזירו למקומו. במידת האפשר, מומלץ להכניס את המשחקים לארונות על מנת להפחית בעומס ויזואלי. הדבר גם יוביל לעניין מחודש במשחק אצלם ילדכם, שכן “לא יפגוש אותו” בעיניו לאורך שעות היום.

  • צמצמו חשיפה לדיווחים

עם כניסתנו לשבוע השלישי בהסגר, הילדים ודאי מודעים לנגיף הקורונה והחשש הציבורי ממנו. עם זאת, צפייה בשידורי החדשות בטלוויזיה במהלך היום, שיחות הורים סביב הנושא או שמיעת מבזקי הרדיו עשויים לגרום למתח רב עבור ילדינו ועל כן רצוי לצמצם חשיפתם אליהם. גם אם נדמה שהילד אינו מבין, הוא חשוף וסופג את האוירה הכללית.

הנגישו את המידע על המצב לילדיכם באופן פשוט ותמציתי בהתאם לגילם ויכולת הכלתם. עודף מידע עלול לבלבל ולהפחיד.

  • עודדו שיח פתוח  בביתכם

נסו ליצור בבית אווירה של שיתוף בין כל בני המשפחה בה מותר לדבר על הכל ולשאול כל שאלה. ניתן לשתף את הילדים שגם אנחנו ההורים חוששים לפעמים וזוהי תחושה טבעית.     את השיח ניתן לעודד גם דרך משחק כרטיסיות משפחתי בה כל אחד מבני המשפחה עונה על שאלה אשר הגריל : למי/למה אני הכי מתגעגע בגן? מה הדבר שהכי שימח אותי היום בבית? וכדומה.

  • עודדו פעילות מוטורית לתמיכה בוויסות הילד

לפעילות גופנית תרומה התפתחותית משמעותית והינה בעלת חשיבות רבה לבריאות הילד. במצב בו היציאה מהבית הינה מוגבלת וישנה חשיפה מוגברת למסכים, חשיבות ההקפדה על פעילות מוטורית עולה אף יותר.

מערכת התחושה העמוקה ממוקמת בשרירים, בגידים ובמפרקים והינה מספקת לאדם מידע על חלקי גופו, תנועותיו ומיקומו בחלל. פעילות המערבת גרייה של מערכת זו, מסייעת בויסות מצב העוררות לשם תפקוד יעיל יותר של הילד בסביבתו. על כן, ילדים בעלי קשיים בויסות החושי יתרמו מפעילויות המערבות גרייה של מערכת זו לאורך היום, בעיקר במצב בו לא ניתן לצאת לגינה או לחצר. זאת כמובן בהתאם לתוכנית סנסורית אישית אשר נבנית ע”י מרפאה בעיסוק מוסמכת ולאחר אבחון והערכת הילד וצרכיו.

לסיכום, אין ספק כי המצב אליו נקלענו מציב אתגרים לא רגילים והתמודדויות חדשות, אך גם לא מעט הזדמנויות. נצלו את הזמן שקיבלנו להעמקת הקשר עם ילדכם, להגיע לרבדים אליהם לרוב אין את הזמן או הפניות להגיע, לאמץ הרגלים חדשים, לחזק את הלכידות המשפחתית, לשחק יחד ובתקווה לצאת מהמשבר הנוכחי מחוזקים וקרובים מאי פעם.

לייעוץ ושאלות נוספות ניתן לפנות ל: yarden.shaviv@gmail.com.

כתיבת תגובה