מהי תזונה בריאה? כל האמת על תזונה בריאה לילדך

כל הזמן מדברים איתנו על כמה חשוב שהילדים שלנו יאכלו בריא. אך מה זה למעשה אוכל בריא? למה באמת מתכוונים? ולמה חשוב להטמיע את האוכל הבריא כבר מילדות? הכל בסדרת כתבות שלפניכן, כתבה ראשונה בסדרה שכולה בריאות!
מהי תזונה בריאה? כל האמת על תזונה בריאה לילדך

 

 

 

חשוב להבין שהבחירות של הילדים מושפעות באופן כמעט מוחלט מהבחירות של ההורים, והצעד הראשון לבחירה נכונה – הוא ידע. רק כשנדע ונבין, מה זה בעצם אוכל "בריא" נוכל לבחור עבור הילדים שלנו את המזונות המזינים והבריאים ביותר עבורם. תזונה בריאה משפיעה וחשובה לכולם, בכל גיל, אך לילדים אשר מתפתחים וגדלים, בונים את גופם וכן מסגלים לעצמם הרגלי אכילה ואורח חיים, החשיבות "לשתול" בהם את ההרגלים הנכונים גדולה עוד יותר.

אם כך, מהו באמת אוכל בריא?

כמובן שהתשובה לכך אינה אחידה, הבחירה היא אינדבידואלית, ומה שנכון למשפחה אחת לא תמיד יהיה נכון למשפחה אחרת. אך יחד עם זאת, קיים בסיס אותו חשוב להכיר ולהבין על תזונה מאוזנת ובריאה ועל פיו להרכיב את ההרגלים ואת התפריט המתאימים ביותר עבור המשפחה והבית האינדיבידולי של כל אחת מאיתנו.

תזונה מאוזנת מורכבת משלושת אבות המזון: פחמימות, חלבונים ושומנים וכן מוויטמינים ומינרלים.

על מנת שהילדים שלנו יגדלו ויתפתחו כראוי יש לשלב את כל אלו בתפריט היומי שלהם.

פחממות

מהן הפחמימות ואיזה פחמימות מומלץ לבחור?

הפחמימות מעניקות אנרגיה זמינה לגוף ככלל ולמוח בפרט. הפחמימות מורכבות מסוכרים ומתחלקות לשתי קבוצות - פחמימות פשוטות ופחמימות מורכבות. הפחמימות הפשוטות הינן פחמימות שמתפרקות במהירות לאנרגיה זמינה והשפעתן פגה במהירות– הן נמצאות בסוכר פשוט, בממתקים ובחטיפים, בדבש ובפירות. פחמימות אלה מייצרות פיקים (קפיצות) בערכי הסוכר. הפחמימות המורכבות, כשמן כן הן, מורכבות יותר ולכן מתפרקות באיטיות בהשוואה לפחמימות הפשוטות. הפחמימות המורכבות נמצאות בקבוצת הדגנים כמו לחם,אורז, קינואה, בורגול וכו'

בבחירת הפחמימות נעדיף לבחור בפחמימות המורכבות ומקבוצה זו, את הפחמימות נשתדל לבחור את הפחמימות מהדגנים המלאים העשירות בסיבים תזונתיים ותורמות לתחושת שובע לאורך זמן ארוך יותר – לדוגמא: לחם מלא, אורז מלא, פסטה מחיטה מלאה, קינואה, בורגול מחיטה מלאה וכו'.

חלבונים

מהם החלבונים ואיזה חלבונים מומלץ לבחור?

החלבונים חשובים לבניית רקמות הגוף וכן לתפקודן ולוקחים חלק פעיל במערכת החיסון. כמו כן החלבונים אחראיים לבניית השריר ולחיזוק הגוף. על כן, החשיבות שבצריכת חלבונים היא גבוהה ביותר. החלבונים מתחלקים לחלבונים מן החי ולחלבונים מן הצומח. חלבונים מן החי נמצאים ב – בקר, עוף, דגים, ביצים, מוצרי חלב (גבינות, חלב, יוגורט). חלבונים מן הצומח נמצאים במוצרי סויה, בקטניות (עדשים, גרגירי חומוס, שעועית )

בבחירת מוזנות החלבון, המוצרים מקבוצת החלבונים מן החי מכילים חלבון איכותי יותר ובכמות גדולה יותר, על כן, לרוב נעדיף אותם על מוצרים מן הצומח. בנוסף, במוצרי חלבון מקבוצת מוצרי החלב יש רמות סידן גבוהות אשר לו תפקיד חשוב מאוד בבניית העצמות. במקרים של אלרגיות למוצרי חלב או במקרי טבעונות נעדיף לצרוך את המוצרים מן הצומח בשילוב עם דגנים. השילוב מוביל ליצירת חלבון מלא ולאיזון (לדוגמא – מג'דרה: שילוב של אורז עם עדשים)

שומנים

מהם השומנים ואיזה שומנים מומלץ לבחור?

השומנים חשובים מאוד לגדילה ולהתפתחות תקינה. הם מספקים לנו אנרגיה לאורך זמן,הם עוזרים לספיגת ויטמינים , משמשים לייצור הורמונים , ומהווים מרכיב חיוני בקרומי התאים. השומנים גם כן מתחלקים לשתי קבוצות. שומנים מן החי ושומנים מן הצומח. שומנים מן החי נמצאים בבשרים, מוצרי חלב (חמאה, גבינות שמנות) ושומנים מן הצומח נמצאים בשמן זית, אבוקדו, שקדים ואגוזים, טחינה וכו'.

בבחירת מזונות מקבוצת השומנים נעדיף להגדיל את הצריכה של השומנים מן הצומח. השומנים מן הצומח עשירים באומגה 3 ואומגה 6, עוזרים לשימור רמת השובע לאורך זמן ולאיזון פרופיל השומנים בדם.

ויטמינים ומינרלים

מהם הויטמיניםוהמירלים ואיפה הם נמצאים?

הויטמינים והמינרלים אינם נכללים כחלק מאבות המזון מכיוון שהם לא חלק הכרחי להתקיימות, אך הם חשובים מאוד וקריטיים להתפתחות תקינה ולבריאות ילדינו.

באכילה מגוונת ועשירה ילדנו יקבלו את כמות הויטמינים והמינרלים הנחוצים לגדילה תקינה. כאן גם באה לידי ביטוי החשיבות בצריכת הירקות והפירות היומית, חשוב מאוד לשלב לפחות ירק אחד בכל ארוחה וכן, לשלב כ2-3 פירות ביום.

כמו כן, על מנת לקבל את הויטמינים והמינרלים השונים ולגרום לספיגה מירבית שלהם, יש גם להקפיד על אכילה מאוזנת ומגוונת של אבות המזון (מוצרי חלב, דגים, בשר, קטניות, דגנים מלאים, שמנים מסוגים שונים).

כעת, לאחר שהבנו את עקרונות התזונה הבריאה חשוב להדגיש שהדרך הנכונה היא באיזון ובגיוון. חשוב לגוון ולשלב בין כל קבוצות המזון וכן, בתוך קבוצות המזון לנסות לשלב כל פעם רכיב אחר. המגוון והשילובים השונים יובילו לסיפוק הערכים התזונתיים הנדרשים, לגדילה ולהתפתחות המיטבית.

זכרו שאנחנו כהורים מהווים דוגמא לילדנו, לכן חשוב מאוד ליישם על עצמינו את הערכים שאנחנו מחדירים בהם.

המידע בדף זה הוא כללי בלבד, אינו ממצא ואין בו בכדי להוות ייעוץ משפטי ו/או רפואי ו/או חוות דעת מקצועית. השימוש במידע הינו על אחריותו המלאה של הקורא. בכל מקרה, אין בעלי האתר או המחבר נושאים באחריות כל שהיא לנזק שנגרם או עשוי להיגרם בעקבות השימוש במידע.
שתפי ברשתות חברתיות

תגובות

הוסיפי תגובה

    יש לך הזדמנות להיות הראשונה לכתוב תגובה!

כתבות נוספות שכדאי לך לקרוא:

;