השיטה היחידה שבעזרתה הילד שלכם יאכל בריא!!!

ישנה שיטה בדוקה , שאם תלמדו אותה ותיישמו אותה, הילד שלכם יאכל בריא בוודאות. מסתבר שזה הכל עניין של הנגשה! לפניכם כתבה שנייה בסדרה: אוכל בריא לילדינו.  
השיטה היחידה שבעזרתה הילד שלכם יאכל בריא!!!

בכתבה הקודמת הבנו מהו האוכל הבריא,. בכתבה זו בחרתי לדבר על הדרכים בהן ניתן להנגיש אותו לילדנו ובכך להפוך את האוכל הבריא לדבר קבוע ומושרש.

כולנו רוצים ושואפים לכך שילדנו יאכלו בריא, אך האם זה תמיד בא בקלות? האם הילדים תמיד מעוניינים בבחירת המזון הבריא?

בכתבה זו אתייחס ל-3הדגשים החשובים ביותר בעיני שיעזרו לנו"להנגיש" לילדנו את האוכל הבריא.

הדגש הראשון הוא הבחירה. המילה בחירה מקבלת משמעות כפולה:

1. חשוב מאוד להציע לילד מבחר אפשרויות בחירה מתוכן הוא יוכל לבחור.

2. חשוב מאוד לתת לילד להרגיש שהוא ביצע את הבחירה שלו וכן, לכבד אותה. מתן זכות הבחירה לילד במקום להורה, מקנה רצון לאכילה, רצון להתנסות וטעימה.

אז איפה באה לידי ביטוי החלטת ההורה? הלוא אם הילד מחליט, למה שיבחר דווקא באוכל הבריא והמזין אותו אנו מעוניינים שיאכל?

החלטת ההורה מגיעה בבחירה של המזונות הניתנים לבחירה. כלומר, הבחירה אותה אנו נותנים לילד מוצגת כשאלה סגורה – עם תשובות ברורות, מתוך אותם המזונות שאנו מעוניינים שיבחר בהם. כמו כן, האפשרויות צריכות להיות מצומצמות בכל פעם על מנת לא לייצר בלבול. לדוגמא: מה תבחר לאכול היום? חביתה, פשטידה או מרק?

בסיטואציה הזו יש מצב של Win-Winבו שני הצדדים מרוצים. כלומר, את כאם, תהיי מרוצה מכל אופציה אותה הילד יבחר, והילד מבחינתו הוא זה שביצע את הבחירה והוא המחליט.

הדגש השני הוא הדוגמא.

בתחומים רביםבחייםאנו מהווים דוגמא לילדנו. הילדים מסתכלים עלינו, רוצים להיות כמונו ומנסים לחקות אותנו ואת ההתנהגויות שלנו. הם רוצים בגדים כמו שלך, נעליים כמו שלך, הישגים כמו שלך, הם רוצים להידמות לך ולהיות כמוך. הילד רואה בהורה ובאחיו הגדולים את הדמות אותה הוא רוצה להיות.

וכך גם באוכל – מה שאנחנו נעשה, ומה שאנחנו נאכל יהווה דוגמא להרגלי האכילה של ילדינו. לא ניתן לצפות מהילד לאכול ארוחה מזינה ובריאה כשאנחנו לא מקפידים על כך. לא ניתן לצפות מהילד לבחור במים ולא בשתייה מתוקה אם אנחנו נבחר בשתיה המתוקה.

שימו לב לבחירות שלכם, וזכרו שהילדים רואים אתכם ועושים כמוכם, אתם אלה שמהווים דוגמא לילדכם.

הדגש השלישי הוא צורת האכילה.

אנו שמים דגש רב על מה אנחנו וילדנו אוכלים, אך אנו לא מדברים מספיק על איך אנחנו אוכלים. רוב הילדים (ובואו נודה על האמת, גם רוב המבוגרים) אוכלים מול המסך. האייפד, הנייד והטלוויזיה כבר הפכו לסוג של התניה לאכילה. מי מאיתנו לא מפעיל את הפרק לפני שהוא מתיישב לאכול או לחילופין ממשיך לעבוד מול מסך המחשב תוך כדי אכילה? וכך גם ילדינו. בגיל הצעיר אנו מפעילים להם שירים וסדרות ילדים ל"זמן האכילה" לעתים על מנת להקל על עצמינו ולעתים על מנת "לפנק" ובגיל בוגר יותר הדבר הופך להרגל והם שבויים לכך.

מתי בפעם האחרונה ישבתם כמשפחה סביב השולחן לאכול ארוחה יחד? מתי הנחתם את כל האביזרים המסיטים את דעתכם הצידה וסיפרתם אחד לשני איך עבר היום? מתי אכלתם באיטיותוהרגשתם את הטעמים ואת המרקמים השונים? מתי שלטתם ברעב ובשובע?

יש להשתדל להקפיד בכל יום על הארוחות המשפחתיות בארוחת הערב. לארוחות אלו קיימתמשמעות עצומה, הן בתחושת מנגנון רעב ושובע, הן בהיחשפות למזונות ומוכנות לטעימה (גם במזונות הלא מוכרים שנמצאים על השולחן) והן למעגל המשפחתי ובניית הקשר המשפחתי.

בארוחה כזו נרצה לשלב מנת חלבון (לדוגמא חביתה), מנת פחמימה (לדוגמא לחם), מנת שומן (לדוגמא אבוקדו) וכמובן מבחר של ירקות בצבעים שונים. נגיש בשולחן את כל אבות המזון השונים וכל אחד יבחר לעצמו את השילוב שירצה.

אם כך, לסיכום הדברים, חשוב מאוד שהילד יהיה זה שבוחר לעצמו את מה שהוא אוכל. אך, מוטלת עלינו האחריות לכוון אותו לבחירה המתאימה ביותר עבורנו. יתר על כן, עלינו להקפיד ליישם על עצמינו את מה שאנחנו מצפים מילדינו ולנהל אורח חיים בריא שכן אנו מהווים דוגמא לילדנו.

 

יש לכן שאלות לסוניה? כנסו לפורום אמהות ותייגו סוניה בפוסט וסוניה תענה

 

הכתבה נכתבה במיוחד עבור אמא4אמא, ע״י סוניה אומניסקי, מומחית בתזונה ובעלת קליניקה פרטית

קצת עלי:

סוניה

 בוגרת תואר ראשון של האוניברסיטה העברית במדעי התזונה וכיום עוסקת בייעוץ תזונה ומנהלת קליניקה פרטית בנתניה.

עברתי את הכשרתי בבית חולים לניאדו ובקופת חולים מכבי, וכן עבדתי בבית ספר כמורה לתזונה ולבישול בריא.

עוסקת בתחום הילדים והגיל הרך וכן בתחומי ההיריון, בתחילתו , במהלכו ולאחר הלידה.

 

לעוד כתבות של סוניה באתר:

מתי מומלץ להושיב את התינוק/ת?

גלי את המינון המומלץ לירקות ופירות

כל האמת על תזונה בריאה של ילדך

 

המידע בדף זה הוא כללי בלבד, אינו ממצא ואין בו בכדי להוות ייעוץ משפטי ו/או רפואי ו/או חוות דעת מקצועית. השימוש במידע הינו על אחריותו המלאה של הקורא. בכל מקרה, אין בעלי האתר או המחבר נושאים באחריות כל שהיא לנזק שנגרם או עשוי להיגרם בעקבות השימוש במידע.
שתפי ברשתות חברתיות

תגובות

הוסיפי תגובה

    יש לך הזדמנות להיות הראשונה לכתוב תגובה!

כתבות נוספות שכדאי לך לקרוא:

;