גלי את המינון והכמות המומלצת של פירות וירקות ילדך, זה לא מה שחשבת!!

בכל פעם שמדברים על תזונה בריאה האסוציאציה המידית שעולה לנו היא פירות וירקות. מאז ומתמיד חונכנו על חשיבות צריכתם ועל הבריאות שהם מקנים לגופינו. אך, לא תמיד אנו יודעים מה החשיבות הטמונה באכילתם, מה המינון והכמות המומלצת שכדאי לצרוך מהם וכמה חשוב להקפיד עליהם עם ילדינו. בכתבה הזו נעסוקב הבדלה בין הפירות והירקות, חשיבותם ותרומתם לגוף האדם, כמויות צריכה מומלצות וטיפים בהנגשת הפירות והירקות לילדנו
גלי את המינון והכמות המומלצת של פירות וירקות ילדך, זה לא מה שחשבת!!

 

מהי הכמות המומלצת בצריכת פירות וירקות?

נתחיל בכך שיש להבדיל בין הפירות לירקות. אמנם, בשניהם יש ויטמינים ומינרלים אשר הכרחיים לבריאות, לגדילה ולהתפתחות מיטביים. אך, ההבדל המשמעותי בין הפירות לירקות הוא בכמות הסוכר. למעשה, הפירות מכילים כמויות גדולות של סוכרים (פרוקטוז – סוכר הנמצא בפירות) ועל כן, יש להגביל את כמות צריכתם. ההמלצה היומית היא צריכה של3-2 פירות ביום. יש להשתדל לא לאכול מעבר להמלצה.

לעומת זאת, הירקות מכילים את הוויטמינים והמינרלים, אך לא את כמות הסוכר שמכילים הפירות, על כן צריכתם אינה מוגבלת מבחינה זו.

איזה פירות וירקות כדאי לצרוך?

חשוב לצרוך פירות וירקות באופן מגוון, כאשר ההמלצה היא על הקפדת חמשת הצבעים: כתום – גזר ודלעת, אדום - עגבנייה, צהוב- פלפל ולימון, ירוק – חסה ומלפפון , סגול – חציל וסלק, לבן – קולרבי וכרובית. חשוב לגוון ולשלב בין הצבעים השונים מכיוון שלכל צבע קיימת הייחודיות שלו ומאגר ערכים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים שונה. השילוב יוביל הן לצריכה מספקת של כל הוויטמינים והמינרלים והן למניעת חסרים תזונתיים.

איך כדאי לשלב את הפירות והירקות בתפריט היומי?

הפירות והירקות מכילים כמות סיבים גדולה. הסיבים תורמים וחשובים לתהליך העיכול ולתחושת השובע, אך כשכמות הסיבים גדולה או כשמגדילים את הכמות מעבר למה שרגילים, הדבר עלול לגרום לכאבי בטן. על כן, במידה ואתם וילדיכם לא רגילים לאכול פירות וירקות בכמות המומלצת יש לשלב אותם בתפריט בהדרגה ולא בבת אחת בכמות גדולה כדי לראות את ההשפעה על הגוף ובהתאם לכך להתאים לעצמכם את המינון הנכון עבורכם. עדיף לשלב את הפירות והירקות במינון נמוך בכל ארוחה ובכך לפרוש את הכמות הנצרכת לאורך כל היום. כך גם נקבל את הוויטמינים הנדרשים וגם נמנע מכאבי בטן.

איך כדאי להציע את הפירות והירקות?

לבסוף, ארצה שנדבר על הדרך בה נגיש את הפירות והירקות לילדנו. חשוב שהפירות והירקות לא יפתחו וויכוחים בבית ולא יהיו בגדר הכרח אלא ייכנסו לתפריט היומי בצורה חלקה וטבעית, שהילדים ירצו בכך. בשלב הראשון חשוב להתחיל בירקות ובפירות שהילדים אוהבים ולאחר מכן, להוסיף בהדרגהגם פרי או ירק לא מוכר על מנת שיתנסו.

את שלב ההכרות כדאי לבצע בבית, בסביבה הטבעית, ורק לאחר שאותם פירות וירקות יעברו את "המבחן של הילד" ניתן יהיה לשלב אותם גם בארוחות מחוץ לבית (בגן, בבית הספר, במסעדות וכו').

האם כדאי להתעקש ולהכריח את הילד לאכול פירות וירקות במידה ואינו מעוניין ?

חשוב לציין כי יש להיות קשובים לרצונותיו של הילד, לכן, אין צורך להכריח ולהתעקש על פריט מזון ככלל ופירות וירקות בפרט שהילד אומר שהוא לא אוהב.
גישה כזו תעורר אנטגוניזם והרתעה מכיוונו ורק תרחיק בינכם ובין צריכת הירקות והפירות שאליה שאפתם.


לכן, הדרך הנכונה היא להסביר לו שאת מבקשת ממנו רק לנסות ולטעום, ובמידה והוא לא יאהב, הבחירה היא בידיים שלו והוא לא יהיה חייב לאכול שוב.

לא תאמינו לקסם שעושה צמד המילים "לא חייב". כשהילד שומע שהוא לא חייב, שהבחירה היא שלו, הרצון להתנסות עולה באופן מיידי.


אך גם אם הילד בחר ירק או פרי אחד בלבד אותו הוא אוהב ומוכן לאכול רק ממנו, לא נכריח אותו לדברים נוספים, וגם אם יחליט שהוא לא מוכן לטעום דבר – לא נכריח.

עם זאת, כן חשוב שבבית ועל השולחן בזמן הארוחה תמיד יהיה מגוון של ירקות ופירות, שיהיה ברור שזה חלק מהבית, חלק ממה שהמשפחה צורכת וכך למעשה זה יהפוך לדבר שבשגרה.

בכל ארוחה הוא יוכל לראות אותם, לנסות מהם, להתרגל למראה, לריח ולטעם, ואולי באחד הימים כן יסכים לנסות.

זכרי – הבחירה היא של הילד, תפקידך הוא לתת לו את אפשרויות הבחירה הנכונות ולעולם לא לוותר לו, להמשיך לנסות ולהגיש עד שלבסוף יסכים לטעום.

קצת עלי:

סוניה

 

שמי סוניה אומנסקי,

בוגרת תואר ראשון של האוניברסיטה העברית במדעי התזונה וכיום עוסקת בייעוץ תזונה ומנהלת קליניקה פרטית בנתניה.

עברתי את הכשרתי בבית חולים לניאדו ובקופת חולים מכבי, וכן עבדתי בבית ספר כמורה לתזונה ולבישול בריא.

עוסקת בתחום הילדים והגיל הרך וכן בתחומי ההיריון, בתחילתו , במהלכו ולאחר הלידה.

 רוצה להתייעץ עם סוניה? לחצי כאן

לשליחת מייל לסוניה, לחצי כאן

המידע בדף זה הוא כללי בלבד, אינו ממצא ואין בו בכדי להוות ייעוץ משפטי ו/או רפואי ו/או חוות דעת מקצועית. השימוש במידע הינו על אחריותו המלאה של הקורא. בכל מקרה, אין בעלי האתר או המחבר נושאים באחריות כל שהיא לנזק שנגרם או עשוי להיגרם בעקבות השימוש במידע.
שתפי ברשתות חברתיות

תגובות

הוסיפי תגובה

    יש לך הזדמנות להיות הראשונה לכתוב תגובה!

כתבות נוספות שכדאי לך לקרוא:

;