דיכאון לאחר לידה וההשפעות החברתיות התורמות להתפתחותו

נשים רבות חוות דכדוך לאחר לידה, שעשוי להתבטא בשינויים קיצוניים במצב הרוח, התפרצויות בכי פתאומיות, חוסר שקט ונדודי שינה. גם אם התינוק המתוק ישן עכשיו בעריסתו, את מוצאת את עצמך מוטרדת ומתקשה להירדם. האם מה שעובר עלייך טבעי ותקין? או שעלייך להיות רגועה ומחויכת כמו בתמונות שאת רואה ברשת?  
דיכאון לאחר לידה וההשפעות החברתיות התורמות להתפתחותו

 

יצאת ממחלקת יולדות ממש לפני כמה ימים, ואת אוחזת בידייך תינוק קטן שזה עתה נולד. החוויה העוצמתית של הצטרפות אדם חדש למשפחה עשויה להשאיר אותנו ללא מילים. אחרי ההתרגשות הראשונית, הטלפונים והשמחה הגדולה, כאשר שאר בני המשפחה ממשיכים בשגרת יומם, מגיעה העת שלך אמא יקרה, להיות עם התינוק או התינוקת שלך לגמרי לבד.

התמונה החיצונית ורודה מידי
העולם החדש, המלא בהשפעות המגיעות אלינו מכל כיוון, מציג לנו תמונה נהדרת של אם ותינוקה, שלובים יחד ומחוברים. אותה תמונה הטבועה אצלנו במערכת האמונות, יצרה אצלנו את המחשבה כי קשר בין אם לתינוקה הרך הוא מיידי, כי ההיקשרות האינטואיטיבית פועלת ישר ויהיה זה אך טבעי שהאם תניק אותו, תטפל בו בנחת ובסבלנות מלאה והכל יסתדר כשורה, כי הרי "ילדים זה שמחה".

אך האמת היא, שהצטרפות תינוק חדש למשפחה מביאה איתה גם רגשות ותחושות פחות פוטוגניות. אנחנו מדברים על עייפות רבה, הנגרמת משילוב של התאוששות פיזית לאחר הלידה וחוסר יכולת להשלים את השעות הדרושות, טיפול אינטנסיבי בתינוק קטן שזקוק לאימו 24 שעות ביממה הכולל האכלה תכופה, מקלחות, הרדמות, גזים ועוד תופעות המטרידות את התינוק הרך ודורשות מהאם לפעול מיידית לתיקונם ולרווחתו.

הפער הגדול שבין מערכת האמונות לבין המציאות המתרחשת בפועל
אותו פער גורם לנשים רבות לחוש תחושות האשמה עצמית, המלווה בתסכול עמוק של חוסר הצלחה. השאלה 'למה אצלי זה כל כך שונה?' מגיעה פעמים רבות מידי במשך היום. השוואות בינך לאימהות צעירות אחרות, היעדר תחושת שמחה הבאה בדיסוננס (ניגוד) חזק מול הדעה הרווחת, כי עלייך לשמוח כעת ולא להיות עצובה. המצב שאת נמצאת בו הוא המצב הרגיל שאישה חווה אחרי לידה. זהו בדיוק הפער. הוא זה שגורם לך להרגיש שהמצב אמור להיות אחר.

בעוד ששקיעה במחשבות אלו עלולה להוביל להגברת הדכדוך ואף לשקיעה בדיכאון אחר לידה, הימנעות ממחשבות אלו דרך הבנה כי התמונה החיצונית ורודה יותר מהמציאות תסייע לך לקבל את התקופה הקרובה ולהשלים עם מאפייניה. זהו דווקא המצב הטבעי, ולא התמונות או האמירות מסביב.

האמת היא, שאת לא לבד !
דכדוך לאחר לידה הוא מצב רגשי נפוץ מאוד, ממנו ממשיכות לפחות 10% מהנשים לחוות דיכאון לאחר לידה, שעשוי להופיע לכל אורך השנה הראשונה לאחר הולדת התינוק.

הדיכאון יתבטא במצב רוח ירוד במשך רוב שעות היום וחוסר עניין כללי, העשוי להשפיע גם על רמת התיאבון וההנאה מפעילויות או נושאים שהלהיבו בעבר. כמו כן, יעלו תחושות תסכול ורגשות אשם עמוקות מתוקף המחשבות בהן אוחזת היולדת על עצמה ועל תינוקה. תיתכן הסתגרות פנימית, התכנסות, ריחוק ומחשבות על פגיעה עצמית או בתינוק.

אבחון מוקדם וטיפול מקצועי יסייעו לך
מצב זה דורש התערבות של הסביבה הקרובה ופנייה לאנשי טיפול מקצועיים. חשוב לציין, כי אבחון מוקדם של דיכאון לאחר לידה וטיפול מקצועי ידועים כבעלי אחוזי הצלחה מאוד גבוהים, לשיפור המצב הרגשי וההיקשרות עם התינוק הרך. יש דרך לצאת מזה ואנשי הטיפול המקצועיים כאן עבורך כדי לסייע. לכן, אל תהססי לפנות לעזרה או הקשבה של איש מקצוע.

יש דרך להימנע מהתדרדרות לדיכאון אחרי לידה
אני מאמין, כי הבנה בסיסית שהחוויה לאחר לידה היא לא מה שאנחנו רואים בתמונות ולמעשה, רחוקה מאוד מהתמונה שציירנו לעצמנו במהלך השנים במערכת האמונות, תסייע לנשים יולדות להבין כי התקופה שלאחר לידה, היא אכן לא פשוטה.

את לא אמורה להרגיש אחרת ממה שאת מרגישה, סדר היום שלך לא אמור להיות מדויק. התחושות שלך לגבי הגוף שלך ועצמך, התחושות כלפי התינוק הרך, כולן טבעיות ומקובלות.

תקופת הלידה מאתגרת גם בלי תחושת חוסר המסוגלות ואשמה עצמית. הקלי על עצמך ונסי לקבל את התקופה הזאת על כל קשייה. אם את מרגישה צורך לבכות, עשי זאת. זה טבעי לגמרי. אני ממליץ לך לדבר על מה שקורה לך. שתפי את תחושותייך עם אנשים קרובים או אנשי מקצוע המוסמכים לטפל בתופעה זו,לפעמים אפילו שיחה קצרה והזדהות יכולה לפתור מחשבה שהעסיקה אותנו רבות. אני ממליץ לך לקבל את הצעות הסביבה לעזרה ולא להתבייש גם לבקש אותה. זה ממש בסדר להיות זקוקה למישהו אחר בתקופה זו או בכלל.

סיכום
התמונה האינסטגרמית לא משקפת את המציאות המתרחשת בפועל לאחר לידה. למרות הציפייה לחזרה לתפקוד מלא ושמח מיד לאחר הלידה, נשים רבות נתקלות במציאות אחרת, עייפה ותובענית. האמת היא, שזוהי המציאות אצל רוב הנשים. השתדלי לקבל את התקופה הזו ואת תחושותייך באהבה, צאי להליכה או לבילוי משותף עם בן זוגך עם חברה טובה. דאגי לזמן עם עצמך ובקשי עזרה. כל אלה ייסיעו לך להרחיק את הדיכאון מחייך, ועם הזמן תתרגלי לשגרה החדשה.

 

ליצירת קשר עם אורי פוקס- https://www.betipul.org/depression

המידע בדף זה הוא כללי בלבד, אינו ממצא ואין בו בכדי להוות ייעוץ משפטי ו/או רפואי ו/או חוות דעת מקצועית. השימוש במידע הינו על אחריותו המלאה של הקורא. בכל מקרה, אין בעלי האתר או המחבר נושאים באחריות כל שהיא לנזק שנגרם או עשוי להיגרם בעקבות השימוש במידע.
שתפי ברשתות חברתיות

תגובות

הוסיפי תגובה

    יש לך הזדמנות להיות הראשונה לכתוב תגובה!

כתבות נוספות שכדאי לך לקרוא:

;