התפתחות המשחק אצל תינוקות וחשיבותו

המשחק הוא כלי משמעותי בהתפתחות, כמו האינסטינקטים , המשחק אינו מופיע רק אצל בני האדם, המשחק מופיע אצל כל הגורים היונקים. מאריות ועד עכברים ולמה? דרך המשחק אנו לומדים על גופנו ועל סביבתינו, דרכו אנו לומדים לבנות קשר, להעביר מסר ולהבין סיטואציה. המשחק הוא כלי מאוד משמעותי בהתפתחות הילד, הוא מכיל בתוכו אלמנטים רבים של קשר, תקשורת, שפה, וביטוי רגשי.
התפתחות המשחק אצל תינוקות וחשיבותו

אז מה בעצם קורה במשחק? איך הוא מתפתח?

כמו בהתפתחות מוטורית או שפתית (בהתחלה יושב ורק אחר כך הולך, או קודם ממלמל ורק אחר כך מדבר) גם במשחק קיימים שלבים וקיימת התפתחות. ההתפתחות של המשחק אינה מנותקת מהיכולות האחרות של הילד ויחד עם ההתפתחות השפתית והתקשורתית נראה גם התפתחות במשחק.

  1. המשחק הראשוני ביותר הוא המשחק החקרני, מתחיל כבר אצל תינוקות קטנים ודרכו הם לומדים להכיר את גופם ואת סביבתם ואת הקורלציה בין הגוף שלהם לסביבה

  2. בהמשך מתפתח המשחק הפונקציונאלי- בו החפץ משמש לצורך הפונקציה לה נוצר- למשל הכנסת כלי קופסא והוצאתו. מתוך המשחק הפונקציונאלי מתפתח המשחק הייצוגי- בו הפריט משמש את הפונקציה לה נועד ומייצג בו זמנית את העולם שבחוץ, למשל: מכונית צעצוע שנוסעת בכביש, האכלת בובה וכו'

  3. לבסוף מתפתח המשחק הסימבולי, בו החפצים עוזבים את המשמעות שניתנה להם מלכתחילה ומקבלים משמעות חדשה. למשל: הבננה הופכת לטלפון.

מתוך המשחק הסימבולי נפתח עולם רחב של משחקי תפקידים, משחק דמיוני והעברת תרחישים מעולמו הפנימי של הילד למציאות המשחקית. וויניקוט (חוקר ידוע בפסיכוטרפיה של ילדים) מגדיר את המשחק כגשר בין העולם החיצוני לעולם הפנימי של הילד.המשחק מתרחש במימד הלא מוגדר בין מציאות לדמיון, אין פה אלטרנטיבה למציאות אלא מקום מתווך בין שתי העולמות. דרך המשחק הסימבולי הילד לומד לפתור קונפליקטים, לפתח זהות עצמית והיא הכרחית להתפתחות והסתגלות תקינה של הילד.

גם התפתחות תקשורתית קיימת בתוך המשחק וגם כאן יש מעבר בין משחק מקביל, בה הילד משחק "ליד" ילד או מבוגר אחר למשחק משותף- הכולל קשב משותף בין הילד למבוגר, בין הילד לילד אחר, ובין הילד, לחפץ ולאדם נוסף. (לדוגמה משחק כדור)

 

על ההתפתחות התקשורתית והרגשית במשחק חולשת גם ההתפתחות השפתית, שהמשחק תלוי בה.

השפה גם היא נותנת ביטוי ליכולות סימבוליות וללא יכולות סימבוליות לא מתפתחת שפה, בין המילה הנאמרת "חתול" לבין היצור הפרוותי שמתרוצץ לנו בין הרגליים אין שום קשר, רק ההחלטה כי רצף הצלילים הנ"ל מייצג את היצור וזוהי הסימבוליות ההכרחית כל כך לשפה.

מעבר לכך, השפה תבוא לידי ביטוי במשחק, ככל שהמשחק מורכב יותר הוא זקוק למבנים תחביריים מורכבים יותר, לאוצר מילים שיקיף את המתרחש ובעיקר את היכולת היצירתית לבנות עד אין סוף משפטים מתוך התבניות הקיימות של השפה.

 

ניתן לומר אם כך, ללא ספק, שהמשחק חיוני מאוד להתפתחות של ילדינו, אז מתי זה קורה ואיך נדבר בסדרת הכתבות הבאה.

 

בסדרת הכתבות הבאות, אסביר על התפתחות המשחק לפי גילאים. אפרט בכל גיל מה אנחנו מצפים לראות? נחשוב על מתי, איך ועם מה משחקים? ואדגים כלים פרקטיים ומעשיים למשחק מותאם. כמו כן, אתן כלים פרקטיים כיצד ניתן לקדם שפה ותקשורת תוך כדי המשחק.

 

יש לכן שאלות נוספות לרבקי?? חדש! חדש! חדש!

הצטרפי אלינו עוד היום לקבוצת הוואצאפ לגיל הרך

עדיין לא חברה בקבוצות וואטסאפ  של אמא4אמא? רוצה לקבל הטבות ומוצרים להתנסות?

הירשמי עוד היום ובחרי את הקבוצה שלך

אודות:

רבקי מלאכי - קלינאית תקשורת, בעלת תואר ראשון בהפרעות בתקשורת (BA), מתמחה בתחום הפרעות שפה ותקשורת בפעוטות וילדים, עובדת בעמותה לילדים בסיכון וכן בקליניקה פרטית

 
המידע בדף זה הוא כללי בלבד, אינו ממצא ואין בו בכדי להוות ייעוץ משפטי ו/או רפואי ו/או חוות דעת מקצועית. השימוש במידע הינו על אחריותו המלאה של הקורא. בכל מקרה, אין בעלי האתר או המחבר נושאים באחריות כל שהיא לנזק שנגרם או עשוי להיגרם בעקבות השימוש במידע.
שתפי ברשתות חברתיות

תגובות

הוסיפי תגובה

    יש לך הזדמנות להיות הראשונה לכתוב תגובה!

כתבות נוספות שכדאי לך לקרוא:

;