חוזרים לשגרה עם אוכל בריא-קראי

הגענו ל1 בספטבר! הכתבה הזו מיועדת להורים שבינינו, לאלה שהילדים שלהם עלו היום לראשונה לגן, לכתה א' וגם לאלה שילדיהם בוגרים יותר וכבר החלו את לימודיהם בחטיבות הביניים ובתיכונים.
חוזרים לשגרה עם אוכל בריא-קראי

בנוסף לדאגותיהן הרבות של האמהות (וגם האבות, אך בואו נודה שבתחום הדאגות, לרוב האמהות מנצחות) לגבי ההתחלה החדשה של ילדיהם, כיצד יצליחו, חברתית, לימודית , האם המורה תהיה טובה, איך ישתלב הילד חברתית במסגרת החדשה, מי יביא אותם למסגרות, מי יאסוף אותם מהמסגרות, מתווספת לה דאגת הדאגות - הכריכים.

 

ולהבדיל מרוב הדאגות שהראש שלנו מגלגל במהלך היום - דאגה זו אכן מוצדקת!

ילדינו מבלים כחצי (במקרים רבים גם יותר) מיומם בגן או בבית הספר , והכריכים הופכים למזונם העיקרי.

על כן, חשוב מאוד שהארוחה הזו לא רק תשביע אותם אלא גם תזין אותם, תספק את צרכיהם התזונתיים ותעניק להם ערך מוסף כמו ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.

 

חשוב לזכור שהילדים לוקחים מאיתנו דוגמא אישית, אם יראו אותנו אוכלים בצורה בריאה ונכונה - גם הם ירצו לאכול בדיוק כמונו.

 

סוג הלחם:

לחם מדגנים מלאים - חיטה, שיפון, כוסמין - הוא הלחם המועדף עלינו. לחם זה מכיל סיבים תזונתיים אשר משפרים את המטבוליזם, תורמים לשובע ארוך יותר וכך גם לריכוז לאורך זמן. ישנם לחמים מסוג זה אשר לא מכילים עליהם גרעינים למינהם ונראים כלחם אחיד רגיל - לרוב הילדים מעדיפים אותם וזה בסדר גמור.

 

ניתן גם לשלב מדי פעם פיתות ולחמניות, גם הן מדגנים מלאים שקיימים במבחר רב ובשפע היום.

*שימו לב לקרוא היטב את התוויות שכן פעמים רבות הלחם צבוע בצבע חום בלבד ולא מכיל דגנים מלאים כלל.

 

במידה והילדים מתעקשים על לחם ב"צבע" לבן הבחירה המועדפת היא לחם אחיד לבן. לחם אחיד לבן עדיף על הפיתות והלחמניות, הוא מכיל מעט סיבים תזונתיים ופחות אנרגיה ריקה.

אל תוותרו על התנסות בלחמים מדגנים מלאים, הגיעו לפשרה ותשכנעו את הילדים לנסות גם לחמים אחרים.

 

מה אפשר לשים בתוך הכריך?

  1. ביצים - הביצה היא מנת חלבון מצוינת להתחיל איתה את היום. כריך חביתה או ביצה קשה הן אפשרויות נהדרות. כממרח ניתן להשתמש בטחינה, גבינת שמנת 5% או קוטג'.

  2. גבינה צהובה - מכילה חלבון, שומן (שבריא מאוד לילדים) וכמות גבוה של סידן ולכן, היא בחירה מצוינת לכריך. ניתן לעשות כריך רגיל או בצורתו המשודרגת כטוסט אשר ברוב המשפחות הוא הכריך המועדף על הילדים.

  3. חמאת בוטנים - מכילה שומנים בריאים, עשירה בחלבון מן הצומח, ויטמינים רבים מקבוצת ויטמיני B ועוד ומומלצת מאוד. חשוב לשים לב לקנות חמאת בוטנים טבעית וללא תוספת סוכר, ניתן להמתיק עם בננות או עם כפית דבש / סילאן / ריבה. זהו תחליף לכריך השוקולד - רק עם ערכים תזונתיים רבים בתוכו.

  4. טחינה - טחינה גולמית מכילה שמנים מן הצומח, עשירה באומגה 6 ואומגה 9, בסידן, בחלבון ועוד רבים. חשוב לשים לב לרכוש טחינה גולמית משומשום מלא - אשר מעלה את ערך הסיבים התזונתיים. ניתן לשלב את הטחינה עם ירקות שונים או להמתיק עם מעט סילאן וליצור "ממרח חלווה".

  5. גבינות - צפתית, ריקוטה, קוטג', גבינה לבנה וכל השילובים שבינהן. עשירות ברמות חלבון, סידן ומומלצות לשילוב בתפריט היומי.

 

הירקות:

לכל כריך יש להוסיף כחוק - תוספת ירק. הירקות תורמים לתחושת השובע, לויטמינים, מינרלים ושילוב שלהם מחנך לתזונה בריאה ונכונה. ניתן להוסיף כל ירק שהילד אוהב - ניתן גם להציע לו את זה כבחירה. ניתן לשלב את הירק בתוך הכריך או לחוד. ירקות לדוגמא: עגבניה, עגבניות שרי, גזר גמדי, מלפפון חתוך, חצילים אפויים, פלפלים וכו'.

 

עיצוב הכריך

פעמים רבות - גם אצלינו אך על אחת כמה וכמה כשמדובר בילדים, הקנקן חשוב לא פחות ממה שיש בו.

כשהארוחה תיראה מגרה, עשירה ומושכת, יהיה יותר ענין לאכול אותה.

ניתן לעצב את הכרכים בצורות שונות:

  1. חיתוך לרצועות - כמה שזה פשוט ככה זה עובד! הילדים נהנים לאכול מהרצועות יותר מאשר כריך שלם

  2. חיתוך לצורות שונות - עיגול, משולש, ריבוע - ניתן גם ליצור את החיתוך יחד עם הילדים, דבר המעלה את הרצון לאכילה.

  3. סידור בקופסא - כריך בצורת חייכן (בננות על חמאת בוטנים, ירקות על הטחינה)

  4. גלגול הכריך ולאחר מכן חיתוך - יוצר מן "כריך סושי"

  5. הוספת מטבל לירקות - טחינה / גבינה לבנה

 

לסיום, זכרו שאתם מהווים דוגמא לילדכם. כמו בכל דבר אחר, גם באוכל, הלחמים, הממרחים והתוספות שהילדים שלכם אוכלים, החטיפים, הנשנשונים תלויים בכם. אתם אלה שקונים, אתם אלה שמחנכים ואתם אלה שמהווים דוגמא.

 

שתהיה לכולנו שנת לימודים מוצלחת, כייפית, מזינה טעימה ובריאה!

 

סוניה אומנסקי הולצר - דיאטנית קלינית

052-6890415

 

המידע בדף זה הוא כללי בלבד, אינו ממצא ואין בו בכדי להוות ייעוץ משפטי ו/או רפואי ו/או חוות דעת מקצועית. השימוש במידע הינו על אחריותו המלאה של הקורא. בכל מקרה, אין בעלי האתר או המחבר נושאים באחריות כל שהיא לנזק שנגרם או עשוי להיגרם בעקבות השימוש במידע.
שתפי ברשתות חברתיות

תגובות

הוסיפי תגובה

    יש לך הזדמנות להיות הראשונה לכתוב תגובה!

כתבות נוספות שכדאי לך לקרוא:

;