לישון כמו תינוק, יש דבר כזה?

נולד לכם תינוק חדש, בשעה טובה!:-) הבית כבר נקי והעריסה מוכנה. אתם מגיעים איתו הביתה שמחים ומרוגשים, אך פתאום מבינים את כל אלה שהציעו לכם להשלים שעות שינה לפני הלידה. 
לישון כמו תינוק, יש דבר כזה?

לישון כמו תינוק, יש דבר כזה?

 

נולד לכם תינוק חדש, בשעה טובה!:-) הבית כבר נקי והעריסה מוכנה. אתם מגיעים איתו הביתה שמחים ומרוגשים, אך פתאום מבינים את כל אלה שהציעו לכם להשלים שעות שינה לפני הלידה. אם לפני זה ישנתם לילות שלמים ורגועים, עכשיו אתם מתחילים במסע מייגע של הקפצות בלילות, שמזכירות לכם את ימי הטירונות, ובקושי להרדים את תינוקכם. ואתם? רק רוצים לישון. 

נתחיל בשאלה- מהי כמות השינה המומלצת לתינוק שנולד?
בחודש הראשון, כמות השינה מתחלקת על פני כל היממה באופן שווה והתינוק עדיין לא יודע להפריד בין יום ללילה. בחודש זה, חשוב להימנע מעייפות וגירוי יתר של התינוק ולהקפיד על ההאכלה כל 3 שעות לפחות. 

בחודש השני, כמות השינה יורדת מעט. בלילה התינוק אמור לישון בממוצע כ- 8 וחצי עד 10 שעות, כאשר נצפה שבשעות אלה התינוק יקום לאכול ויחזור מייד לישון. לקראת סוף החודש השני התינוק כבר יבחין בין יום ללילה. חשוב לזכור, שעד עכשיו תינוקכם היה ברחם המוגן של אימו. כשהוא נולד, הוא מנסה להסתגל לחיים שמחוץ לרחם ולכן יש לתת לו את כל החום, האהבה, הבטחון והתנאים להם היה רגיל ברחם.

בגיל 6-8 שבועות, כדאי לפתח לתינוק אפשרויות הרגעה מגוונות, אם זה על-ידי הירדמות על הידיים, במנשא, בעגלה, תוך כדי הנקה, קפיצה על כדור פיזיו ובכל דרך שנראית לכם בטוחה ורגועה כדי לעזור לו להירדם בשלווה ועם כמה שפחות בכי. 

בגיל 3-6 חודשים, נצפה ל-10 שעות שינה בממוצע בלילה (עם התעוררויות לאוכל) , כאשר מגיל 3 חודשים מומלץ להתחיל וליצור סדר יום עם שינה מסודרת, אחרת התינוק יגיע לשנת הלילה בעייפות יתר ויתקשה להירדם. בגילאים אלה ישנם שלושה פרקי שינה במהלך היום- שנת בוקר, צהריים ואחר הצהריים. רצוי ששנת אחר הצהריים תימשך רק עד גיל 8 חודשים. 

בגיל 4-5 חודשים מומלץ להתחיל וליצור הקשרי שינה עצמאיים לתינוק ולהפחית את גורמי התלות החיצוניים, לנסות ולהפחית האכלות ליליות וגם לא להאכיל לפני כל תנומה ביום.

מגיל 6 חודשים תינוק כבר אמור ללמוד להירדם בכוחות עצמו, ללא גורמי תלות חיצוניים, כאשר יש מחקרים שמצביעים על כך שמבחינה פיזיולוגית, אין לתינוק צורך לאכול בלילה. אם תינוק עולה במשקל בצורה תקינה ושומר על האחוזון שלו, ניתן להתחיל ולהוריד לו ארוחות בלילה. 
כדאי לדעת שבגופנו קיים הורמון שינה, הקרוי מלטונין, שאחראי על מעגל השינה ומופרש לגוף בעיקר עם רדת החשיכה. עד גיל חודשיים, המלטונין מופרש בכמויות מאוד קטנות ולכן התינוק זקוק לעזרתנו כדי להירדם. רמת המלטונין עולה בהדרגה עם הגיל כשלקראת גיל חצי שנה היא מתייצבת, התינוק כבר מסוגל להירדם באופן עצמאי ואנחנו מצפים לראות שינה יותר סדירה. מגיל זה, כבר נוכל ללמד הרגלי שינה. לכל תינוק הקשרי שינה משלו; הקשר שינה חיובי/בריא לא תלוי בגורם חיצוני, לעומת זאת הקשר שינה שלילי/לא בריא תלוי בגורם חיצוני, כמו הנקה/בקבוק, שכיבה של הורה עם הילד, מוזיקה דלוקה וכו'. מחזור השינה של תינוקות אורכו בין 40- 60 דקות, בשונה ממבוגר, שאורכו בין 90-120 דקות. מחזורי שינה אצל תינוקות מבשילים לקראת גיל 3 ואז הם מגיעים למחזורי שינה דומים לשל מבוגר. בסיום של כל מחזור שינה, ייתכן והתינוק יתעורר ויחפש את אותם התנאים שבהם נרדם בתחילת הלילה, אם זה על-ידי נדנוד, הרמה על הידיים או הנקה. ברגע שתינוק לומד להירדם באופן עצמאי, הוא ילמד לחזור לישון לבד, גם אם הוא מתעורר בין מחזור שינה אחד לשני. 
מחקרים מצביעים שמרבית התינוקות מגיעים לשנת לילה רציפה במהלך השנה הראשונה לחייהם. שנת לילה רציפה נחשבת גם אם התינוק התעורר לאכול פעם אחת בלילה וחוזר מייד לישון. כמו כן, 90 אחוז מבעיות השינה הן בעיות התנהגותיות ולא בעיות של אוכל ותזונה ולכן חשוב לזכור שתוספת של אוכל, פורמולה או קורנפלור לא תפתור את הקושי בשינה. 

חשוב מאוד לא לפספס את חלון השינה אצל התינוק, שהוא הזמן האופטימלי להשכיב את התינוק לישון. ברגע שחלון שינה מתפספס, רמות הקורטיזול בגוף התינוק עולות, הוא יהיה באי שקט ויתקשה להירדם. כדאי להכיר וללמוד את סימני העייפות של התינוק, להשכיב לישון באופן יזום ולא להגיע למצב של עייפות יתר. 
מהו טקס שינה ואיך עושים אותו? כיצד מורידים בהדרגה את גורמי התלות בשינה? איך מזהים סימני עייפות? 
כל זאת ועוד בכתבה הבאה... 

מיטל רוזנר- בנור
תמיכה, ליווי וייעוץ בשינה- 054-6869020
Meital.sleep@gmail.com
www.facebook.com/meital.sleep



 
המידע בדף זה הוא כללי בלבד, אינו ממצא ואין בו בכדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת מקצועית. השימוש במידע הינו על אחריותו המלאה של הקורא. בכל מקרה, אין בעלי האתר או המחבר נושאים באחריות כל שהיא לנזק שנגרם או עשוי להיגרם בעקבות השימוש במידע.
המידע בדף זה הוא כללי בלבד, אינו ממצא ואין בו בכדי להוות ייעוץ משפטי ו/או רפואי ו/או חוות דעת מקצועית. השימוש במידע הינו על אחריותו המלאה של הקורא. בכל מקרה, אין בעלי האתר או המחבר נושאים באחריות כל שהיא לנזק שנגרם או עשוי להיגרם בעקבות השימוש במידע.
שתפי ברשתות חברתיות

תגובות

הוסיפי תגובה

    יש לך הזדמנות להיות הראשונה לכתוב תגובה!

כתבות נוספות שכדאי לך לקרוא:

;