כל מה שאת צריכה לדעת לקראת המעבר לכיתה א׳

המעבר לכיתה א' הוא מעבר חשוב ומשמעותי, זו פרידה ממקום ידוע ומוכר למקום חדש ואחר שמעלה בנו רגשות מעורבים: לחץ, דאגה, חששות וחוסר וודאות וגם התרגשות, צפייה, שמחה וגאווה. 
כל מה שאת צריכה לדעת לקראת המעבר לכיתה א׳

 

 כדי שנוכל לעזור לילד להיות רגוע ובטוח, אנחנו קודם כל צריכים להרגיש כך. הורה חושש, לחוץ ודואג יתקשה לטעת בילד תחושת רוגע וביטחון.

אז בואו ניתן מקום לתחושות שלנו כאימהות.

1) מה החששות שלכן לקראת המעבר לכיתה א'? דרגו מ 1-10 את העוצמה של החששות

a. איך הוא יצליח לסחוב את הילקוט?

b. עם מי הוא ישחק בהפסקה?

c. איך הוא יצליח לקום בבוקר ולהגיע בזמן?

d. איך הוא יצליח לארגן את התיק והציוד?

e. מה יקרה אם הוא לא יצליח לשבת 45 ד' בשיעור והוא יתחיל להפריע?

f. איך הוא ילך לבד לשירותים?

g. למי הוא יפנה אם יהיה לו קשה?

יש לנו כל כך הרבה חששות ודאגות,

כל הרגשות הם לגיטימיים- הם מאפשרים לנו להיות מחוברים לעצמנו.

ברגע שאנו עסוקים בלהדחיק את הרגש זה שם אותנו במצב של עוד יותר לחץ.

ברגע שאנו נותנים לגיטימציה לרגש, הוא משתחרר ומפנה מקומו לרגש חדש.

2) המעבר בין הגן לבית הספר-באמת הכל כ"כ חדש ולא מוכר בכיתה א' ?

העלייה לכיתה א' היא תקופה של מעבר. במעבר כמו בכל תקופה של שינוי- צריך להיפרד ממה שהיה עד עכשיו ולהסתגל למצב חדש ולא מוכר. כל מעבר מלווה ברגשות מעורבים. חששות ופחדים לצד התרגשות ושמחה.

נראה לנו שהמעבר הוא דרסטי והכל הולך להשתנות. אז תדעו שלא הכל! יש המון דברים שהילד מכיר מתקופת הגן והם ממשיכים אתו לכיתה א'. שמתם לב שבמילה מעבר נמצאת המילה- עבר?

זה מאוד מרגיע אותנו ההורים כי המעבר לכיתה א' הוא המשך של דברים שהילד למד, הכיר ופגש בגן. אנו צריכים להתייחס למעבר כעוד שלב ברצף ההתפתחותי ולא כמהפך והתחלה של משהו אחר ולא מוכר לגמרי.

הכנתי עבורכם רשימה של דברים דומים בגן ובבי"ס כדי להפחית את החששות :

a. בגן הילד למד שהגננת (הסייעת) היא דמות סמכות שיש להישמע לה. בביה"ס הוא אלו יהיו המורים

b. בגן הילד הכיר סדר יום מובנה כך יהיה גם בביה"ס

c. בגן הילד השתתף באינטראקציות חברתיות עם קבוצת השווים. כך גם בביה"ס

d. בגן הייתה שעת פתיחת הגן ושעת סיום. גם בביהס יפגוש סדר יום מובנה

e. בגן היה תהליך למידה, ורכישת ידע ומושגים. גם בביה"ס יתרחש תהליך למידה

f. בגן יש כללי התנהגות וגבולות וגם בביהס הילד יפגוש כללים

אז ראינו שהמעבר הוא אמנם שינוי משמעותי אך הילד שלנו עולה לכיתה א' כשהוא כבר יודע ומכיר דברים רבים שפגש בתקופת הגן והוא מביא איתו לכיתה א' את כל היכולות והמיומנויות שכבר רכש בגן.

3) איך את עם שינויים ומעברים?

במעבר אנו הולכים למקום חדש, לא נודע ולא מוכר עבורנו. זה מעורר בנו תחושות לא נעימות ואפילו מלחיצות. כדי להגיע מוכנים למעבר של הילד לכיתה א' בואו נזכר במעבר שאנחנו חווינו בחיים שלנו. המעבר שלנו לכיתה א', לתיכון או כל מעבר אחר שלא בהכרח קשור למסדרת הלימודים. למשל: גיוס לצבא, שינוי מקום עבודה, פרידה מאדם קרוב, שינוי מקום מגורים, שינוי סטטוס משפחתי.

מה עזר לכם להצליח במעבר?

מה עזר לילד במעברים קודמים בחייו?

כשאנו נגלה למה אנו זקוקים, מה עזר לנו ומה יכול לעזור לילד שלנו אז נהפוך את תחושת חוסר הוודאות וחוסר האונים לתחושה של יכולת ומסוגלות ויהיה לנו קל יותר לצלוח את המעבר.

 

למשל: אם גיליתי שמה שעזר לי במעבר זה עידוד ותמיכה. אז אני כהורה יכולה ללכת לסדנא להורים שתעודד ותתמוך בי בתקופת המעבר.

אם גילית שסדר ומידע עוזרים לי להרגיש בטוחה במעבר אז אמצא מקורות מידע (אינטרנט, ספרים, קבוצות למידה)

אם גילית שנחמה ושותפות עוזרים לי. כלומר, להיות בקשר עם אנשים נוספים שנמצאים במצב דומה לשלי אז אמצא פורומים וקבוצות פייסבוק.

4) גלי ביחד עם הילד מה החוזקות שלו

את כבר יודעת במה הילד שלך ממש טוב?

נדמה שרק אתמול הוא נולד וכבר עולה לכיתה א'. איך הוא יהיה תלמיד? איך יסתדר עם כל כך הרבה ילדים? למי יפנה אם יצטרף ללכת לשירותים?

אין סוף דאגות, שאלות, חששות ופחדים.

אנחנו אוהבים, דואגים ורוצים לגונן על הילד שלנו

אבל הוא יהיה בביה"ס ואנחנו לא נהיה אתו במהלך שעות היום ואין לנו שום שליטה על מה יקרה ואיך ירגיש במהלך שעות הלימודים.

מה עושים:

אנחנו אמנם לא נמצאות עם הילד בבי"ס ואין לנו שליטה על מה שנעשה בכיתה אבל בהחלט יש לנו השפעה אדירה על הילד שלנו כשאנחנו יחד בבית.בואו נגלה יחד עם הילד את הדברים שהוא טוב בהם. בילדים שלנו יש הכל ולעיתים במרוץ היומיום קשה לנו לראות את הכוחות שבהם ושיכולים לעזור להם במעבר לכיתה א'.

בואו נגלה את הכוחות של הילד שלנו

הצעד הראשון : תשאלו את הילד שלכם במה הוא טוב. תעזרו לו להגיד כמה שיותר דברים טובים על עצמו. זה לא תמיד קל. לפעמים גם אנחנו כהורים מתקשים לומר על עצמנו דברים טובים.

הצעד השני : בכל דבר שמצאתם שהילד טוב תמצאו את היכולת בתוכו. למשל: אני טוב בלבנות בלגו. היכולת שבו היא: יכולת ריכוז, סבלנות, דיוק, מוטוריקה עדינה, יצירתיות, יכולת ירידה לפרטים.

האם היכולות האלו נדרשות מתלמיד בכיתה א'?

בוודאי !!!

כל היכולות האלה: ריכוז, סבלנות, התמדה, יצירתיות, דיוק, ירידה לפרטים הם תכונות, מוטוריקה עדינה הם יכולות שנמצאים בילד.

 

 

לכל שאלה נוספת אני כאן,

אל תהססו להתקשר או לשלוח אלי מייל



קצת עלי: 

לירז

 לירז סנה אור

מדריכת הורים מוסמכת- אדלר https://www.lirazseneor.com/

עובדת סוציאלית

כל הנאמר הוא בגדר המלצה ואין בנאמר להחליף ייעוץ מקצועי

המידע בדף זה הוא כללי בלבד, אינו ממצא ואין בו בכדי להוות ייעוץ משפטי ו/או רפואי ו/או חוות דעת מקצועית. השימוש במידע הינו על אחריותו המלאה של הקורא. בכל מקרה, אין בעלי האתר או המחבר נושאים באחריות כל שהיא לנזק שנגרם או עשוי להיגרם בעקבות השימוש במידע.
שתפי ברשתות חברתיות

תגובות

הוסיפי תגובה

    יש לך הזדמנות להיות הראשונה לכתוב תגובה!

כתבות נוספות שכדאי לך לקרוא:

;