רוצה לדעת מתי מומלץ להושיב את התינוק? יש לנו סוף סוף תשובה מדוייקת!!! כנסי

מתי צריך להשיג ישיבה עצמאית? מה צריך התינוק להשיג לפני ? מה אחרי? איך להושיב? מתי כדאי להושיב את התינוק לישיבה בפעם הראשונה ולמה בכלל כל כך חשוב לשבת?  למה כל כך חשוב לשבת?
רוצה לדעת מתי מומלץ להושיב את התינוק? יש לנו סוף סוף תשובה מדוייקת!!! כנסי

הישיבה בחצי השנה הראשונה של החיים

 

 

תינוקות משיגים ישיבה בחצי השנה השניה של החיים ויש לכך משמעויות מוטוריות, קוגנטיביות וחברתיות-רגשיות: התינוק  לומד לתפקד עם 2 הידיים פנויות למשחק ולחקר הסביבה וכתוצאה מכך שיפור משמעותי במוטוריקה עדינה,  יש שיפור בכל הפרמטרים הקשורים לשיווי משקל ושליטה יציבתית, התפתחות תפיסה מרחבית משוכללת יותר עקב השינוי בשדה הראיה ושיפור בתחושת הביטחון והפחתה בתחושות חוסר אונים.

הטווח לישיבה עצמאית

כאשר ברצוננו לבדוק את הישגיו המוטוריים של התינוק/ת שלנו באופן כללי ולבדוק שהכל מתקדם בקצב תקין, אנחנו תמיד צריכים להתייחס לאחת ממילות המפתח החשובות בהערכת תינוקות – "הטווח".

כל "אבן דרך" מוטורית (ישיבה, עמידה, זחילה)  מושגת בטווח מסוים, הטווח התקין להשגת כל "אבן דרך" כזו היא למעשה יותר רחבה ממה שרוב האנשים חושבים: הטווח התקין להשגת הליכה למשל הוא 10-18 חודשים, הטווח התקין לשמירה על מנח של ישיבה (לא התיישבות אלא החזקת ישיבה ללא תמיכה) נע בטווח שבין 6-8 חודשים.

 אין בעיה או חשש כאשר ילד משיג מיומנות מטורית או "אבן דרך" מוטורית מוקדם מהטווח באופן עצמאי (ללא עזרה). זאת אומרת שאם תינוק מצליח לעבור באופן עצמאי משכיבה לישיבה כבר בגיל 5 חודשים (מוקדם מהטווח) , אין צורך לחשוש ואפשר להמשיך לתת לילד להתנסות במנח זה. החשש מתחיל רק כאשר ישנו איחור/ עיכוב בהשגת המיומנות.

מה מגיע לפני ואחרי ישיבה?

ברוב המקרים  תינוקות רוכשים מיומנויות מוטוריות בסדר מסוים, כמו בבנין בו מניחים אבן על אבן וזו נתמכת בתחתונה, כך גם בהתפתחות התינוק. התינוק רוכש אט, אט את הבקרה והשליטה היציבתית והוא זקוק לשליטה מסוימת במיומנויות ראשוניות יותר על מנת להשיג מיומנויות או "אבני דרך" גבוהות יותר. סדר השגת אבני הדרך אינו "חקוק בסלע" אבל ברוב המקרים ישנם הישגים מוטוריים שקודמים לישיבה:

-       ישיבה עצמאית מחייבת בראש ובראשונה שליטת ראש טובה משמע היכולת להרים את הראש כנגד כוח הכובד.

-        לפני השגת ישיבה נראה היפוך בצורה עקבית- לפחות אחד (בטןßגב או גבß בטן)

-       לפני ישיבה נראה מנח שנקרא puppy"  גבוה" – כאשר התינוק שוכב על הבטן הוא נשען על כפות הידיים

 

 

אחרי השגת הישיבה סביר להניח שהמיומנויות הבאה שנראה תהיה עמידת 6.

 

 baby sitiing

  

איך תראה הישיבה היציבה?

במצב יציב, הישיבה סימטרית והאגן מקובע, בעת ביצוע רוטציה בפלג גוף עליון אין איבוד יציבות בגלל שהאגן נותר יציב על המשטח. משמע, שהילד מפנה את ראשו ואת החלק העליון של גופו אחור ולצדדים הוא אינו נופל. בהתחלה נראה שהתינוקות יותר יציבים לכיוון קדמי ופחות יציבים לכיוון אחורי וזקוקים להשגחה. לאחר מכן יצליחו לרכוש יציבות ולבצע העברות משקל.

מתי כדאי להושיב?

לרוב הדעות, תינוק שלא מתיישב או מצליח לשמור על ישיבה בגילאים 8-9 חודשים  יש להושיב ע"י תמיכת מערכת חיצונית כדי להשיג את ההתקדמות במערכת הראיה ושיכלול החקר הקוגניטיבי.

הושבת תינוק לפני שהתיישב בעצמו הוא נושא בדיון. גם בין הרופאים והפיזיותרפיסטים ההתפתחותיים אין תמימות דעים בנוגע לנושא זה ועל כן סביר שהורים צעירים יחשפו למספר דעות שונות. קיימת סברה לא מבוססת מחקרית שהושבת תינוק בשלב שאינו מוכן לכך יוצרת לחץ מוגבר על עמוד השדרה, סברה זו בעיקר נפוצה בארץ ופחות בתרבויות מערביות אחרות. על סמך מחקרים אחרונים אין שום סכנה בהושבת תינוק ואף להפך יש לכך יתרונות לא מעטים. מחקרים מהשנים האחרונות מראים שסביב גיל 6 חודשים יש מוכנות של התינוק להתנסות במנח ישיבה והיא יוצרת הכנה טובה להתפתחות התנועה הכיוונית בגפיים העליונות ותורמת להתפתחות המוטורית הכללית.

 

קיימת טענה לא מוכחת שאם מושיבים תינוק לפני שלמד לשבת לבד הוא אינו יודע כיצד להיכנס ולצאת מתנוחת הישיבה ו"תקיעות" במנח זה מקשה על התפתחות זחילה.

ידוע שתינוקות עם היפוטוניה נוטים להישאר במנח ולא לצאת ממנו ותינוקות אלו מפתחים יכולת התקדמות בישיבה (ולא בזחילה) אבל חשוב לדעת שאין הוכחה אם זה קורה בעקבות הגמישות והטונוס הנמוך או בגלל הושבה מוקדמת.

אז מה לעשות?

לתינוקות עם התפתחות נורמלית בגילאי 4-6 חודשים כדאי להתחיל להתנסות במנח קרוב לישיבה בצורה הדרגתית ,גם לתינוק שטרם ביצע זאת עצמאית ע"י הושבה שעונה והתנסות במשחק במנח הזה.  

-       הרמת משענת העגלה- באופן מתון והדרגתי  (לא ישר °90)

-       מגיל 6 חודשים ניתן להושיב את הילד עם תמיכה (למקרה שלא יכול לבד )- הושבה ברמת התנסות

-       הושבה תמוכה- הורדת תמיכות באופן הדרגתי

 

 

 

איך כדאי ואיך אסור לשבת?

ישנן מגוון צורות ישיבה: ישיבה שלמה, ישיבת W, ישיבה צידית וישיבת טבעת. צריך לציין שאת כולן רואים בהתפתחות טיפוסית. ישנם מגוון של בלוגרים ו "מומחים" שיגידו לכם שאם ילדיכם יושב בישיבת W עליכם למהר ולהוציא אותו מהמנח. ובכן, "השם הרע" שיצא לישיבת ה W בילדים עם התפתחות תקינה נובע מהעובדה שזו ישיבה "לא משוכללת" ונוחה יותר לתינוקות בעלי טונוס נמוך שפחות מעודדת התפתחות שליטה במישורי הרוטציה ולמעשה יש להימנע ממנה רק כאשר ישנה סכנה לפריקת ירך.

בפועל , הדבר היחיד שחשוב הינו גיוון בצורות הישיבה ולא איזו ישיבה היא הישיבה המועדפת. כל עוד ילד מתנסה במגוון צורות של ישיבה, כל עוד מדובר בילד בעל התפתחות טיפוסית, אפשר להמשיך לתת לו לשבת איך שיבחר.

חשוב לציין שכאשר אתם מתלבטים או חוששים לגבי איך והאם בכלל כדאי לכם לאפשר לתינוקכם ישיבה, מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע שמחזיק רישיון של משרד הבריאות כמו רופא ילדים/ רופא התפתחותי או פיזיותרפיסט מורשה.

 

לעוד כתבות הקשורות בהתפתחות ילדים לחצי: כיצד תשפיעו לטובה על התפתחות ילדכם

הדס הס, פיזיותרפיסטית התפתחותית.

hadasjzi@gmail.com 

 

המידע בדף זה הוא כללי בלבד, אינו ממצא ואין בו בכדי להוות ייעוץ משפטי ו/או רפואי ו/או חוות דעת מקצועית. השימוש במידע הינו על אחריותו המלאה של הקורא. בכל מקרה, אין בעלי האתר או המחבר נושאים באחריות כל שהיא לנזק שנגרם או עשוי להיגרם בעקבות השימוש במידע.
שתפי ברשתות חברתיות
;

כתבות נוספות שכדאי לך לקרוא:

;