חווה שינויים בחוש הטעם ובהעדפות המזון בהריון?

ראשי > חווה שינויים בחוש הטעם ובהעדפות המזון בהריון?

חווה שינויים בחוש הטעם ובהעדפות המזון בהריון?

00.00.0000
נכתב על ידי לימור ספקטור

הריון הינו מאורע מרגש, מלהיב ומשמח, ויחד עם זאת , במיוחד בהריון ראשון, גם מבלבל, הגוף עובר שינויים שלא היית מוכנה אליהם, את מכירה  פחות את גופך  ואת מה שהוא משדר לך.

מאכלים או משקאות, למשל, כמו קפה, שחשבת לעצמך לפני ההריון "איך  אוכל להפסיק לשתות את  הקפה שאני כ"כ אוהבת?", פתאום רק המחשבה עליהם עושה לך בחילות וסלידה עמוקה.

מים (שלפני ההריון לא היית מסוגלת לשתות יותר מארבע כוסות ביום  בקושי  וגם תמיד עם פטל או במקום זה היית מעדיפה מיץ או קולה זירו), פתאום הם הכי טעימים בעולם, את לא רוצה להוסיף להם שום דבר שיקלקל אותם.

אם לפני ההריון היית רעבה כל הזמן, חייבת להכניס משהו לפה לפחות כל שלוש שעות, עכשיו את מרגישה יותר בחילות, חוסר תיאבון, אוכלת ללא חשק רק כי צריך ולא מבינה מה קורה עם חוש הרעב שלך.

אם הטעמים שלך השתנו ולפני ההריון העדפת גלידות שוקולד, ריבת חלב ופתאום את מגלה שמאז שאת בהריון החשק שלך הוא בכלל לקרטיבים חמוצים, רעננים, קלילים, ולא חשבת שאי פעם תבחרי בקרטיב אננס במקרר הגלידות השופע טעמים  מתוקים ו"שווים" הרבה יותר.

חוש הטעם, מנגנון ויסות רעב ושובע והעדפות למזונות מסויימים- כל אלו משתנים מאוד בהריון וגם במהלכו. ההסבר המדעי לכך הוא שבמהלך ההריון הגוף מוצף בהורמונים.

 הורמון האסטרוגן- במהלך ההריון מתחילות רמות האסטרוגן לעלות. רמות האסטרוגן גבוהות במיוחד ב- 12 השבועות הראשונים, אז גם תופעת הבחילות וההקאות שכיחה במיוחד. העלייה ברמות האסטרוגן אף תורמת ככל הנראה להגברת חוש הריח, ולכן ריחות מסוימים עלולים לעורר התפרצות של הסימפטומים.

הורמון הפרוגסטרון- במהלך ההריון חלה עלייה ברמת הפרוגסטרון.  הורמון זה מכין את הרחם להריון ומגן על רירית הרחם. עם העלייה בייצור פרוגסטרון חלה ירידה בתנועתיות של המעי הדק, הוושט והקיבה. ירידה זו עלולה לגרום לבחילות ולהקאות. האטת התנועתיות נובעת מהרפיית השרירים הנמצאים בדפנות מערכת העיכול.

ההורמון גונדוטרופין שלייתי אנושי- לאחר ההתעברות, מתחיל הגוף לייצר הורמון שנקרא גונדוטרופין שלייתי אנושי (hCG). יש הסבורים שעלייה ברמתו עלולה לגרום לבחילות ולהקאות במהלך ההריון.

החדשות הטובות הן, שרוב תופעות חוסר התיאבון, בחילות והקאות חולפות לאחר הטרימסטר הראשון אצל רוב הנשים. אז כמה כללי אצבע וטיפים שחשוב להקפיד עליהם בין אם את סובלת מתופעות לוואי בהריון ובין אם את לא:

1.    בשליש הראשון- מומלץ לעלות 0.5-2.0 ק"ג בלבד. עם זאת, חלק מהנשים יעלו יותר מכך ואחרות יעלו פחות, ואולי ירדו מעט במשקל.

בשלישים השני והשלישי ? לנשים בתת משקל מומלץ לעלות 440-580 גרם בשבוע, לנשים במשקל תקין-  350-500 גרם בשבוע ולנשים בעודף משקל ? 230-330 גרם בשבוע. עבור נשים שמנות (BMI מעל 30) ההמלצה החדשה היא 170-270 גרם בשבוע, אך בדרגות גבוהות של השמנה מומלץ להגיע לייעוץ אישי לקביעת הקצב אצל דיאטנית קלינית.

  1. חשוב להקפיד על מזון מגוון- בתפריט היומי יש לשלב מזונות מחמשת קבוצות המזון:
    • דגנים- רצוי בעיקר דגנים מורכבים (לחם מלא, פסטה מלאה, קוסקוס מלא, גריסי פנינה, שיפון, שיבולת שועל ועוד).
    • ירקות- כמה שיותר צבעים, עם הקליפה ולשטוף היטב. לגבי נבטים- לא מומלץ לאכול נבטים שאינם מבושלים/מוקפצים מחשש להרעלת סלמונה.
    • פירות- מומלץ לצרוך בין 2-3 מנות פרי ביום, מן המגוון הקיים. תחליף מתוק ובריא הרבה יותר מכל ממתק או שוקולד. יש להמנע משתיית מיצי פירות לא מפוסטרים בעיקר מיצים מדוכני מיצים.
    • מזונות עשירים בחלבונים- כגון יוגורט, חלב, גבינות, לבן, ביצים, קטניות ומוצריהם, בשר הודו, בשר בקר, עוף ודגים. חשוב להקפיד כי מקורות החלבון יהיו דלי שומן. כמו כן, לגבי דגים ובשר, יש להקפיד שיהיו עשויים היטב ולא נאים כגון- קרפצ'יו או סושי. סטקים להכין במידת עשייה "well done".
    • שומנים- מומלץ לצרוך שומנים בריאים כגון- שמן זית, שמן קנולה, טחינה משומשום מלא, אבוקדו, זיתים, אגוזים שקדים וזרעים ללא המלחה (כגון זרעי חמניות, זרעי דלעת). ולהפחית בשומנים מהחי, חמאה, מרגרינה ומזונות מתועשים עשירים בשומן.
  2. קפאין- חומר ממריץ של פעילות הלב, מעלה לחץ דם.  במהלך ההיריון מואט פינוי הקפאין מגוף האם. הקפאין עובר לעובר דרך השליה, ולעובר אין יכולת לפרק אותו. כמה מחקרים מצאו קשר בין צריכת יתר של קפאין לבין הפלות, פגות ומשקל נמוך של התינוק בלידה. אז כמה מותר? מומלץ לא לעבור מינון של 200 מיליגרם קפאין ביום. כמות זו נמצאת ב-1-2 כוסות קפה או ב-4 כוסות תה רגיל.

 

מאמר זה נכתב על ידי לימור ספקטור בנדק, דיאטנית קלינית מלווה נשים בהריון.

לאתר של לימור - 

דיאטנית קלינית מלווה נשים בהריון



המידע בדף זה הוא כללי בלבד, אינו ממצא ואין בו בכדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת מקצועית. השימוש במידע הינו על אחריותו המלאה של הקורא. בכל מקרה, אין בעלי האתר או המחבר נושאים באחריות כל שהיא לנזק שנגרם או עשוי להיגרם בעקבות השימוש במידע.

כל הזכויות שמורות ima4ima.co.il
פיתוח: LotemX מבית קבוצת לוטם המתמחה בבניית אתרים ובניית רשת חברתית | עיצוב: 2pm